Quote from Funbeat user on 27 February 2013, 22:20Brukar man inte anföra att kenyanerna är så duktiga för att de som tioåringar springer en mil? Om dagen varje dag. Enkel väg till skolan,typ.
Brukar man inte anföra att kenyanerna är så duktiga för att de som tioåringar springer en mil? Om dagen varje dag. Enkel väg till skolan,typ.
Quote from Elias Engqvist on 27 February 2013, 22:25"före puberteten är konditions- och styrketräning ganska meningslösa"
- tja kanske träning, men man springer ju av så många andra orsaker - jag springer ffa för att det är roligt! Det tror jag en 10-åring kan uppskatta också!
"före puberteten är konditions- och styrketräning ganska meningslösa"
- tja kanske träning, men man springer ju av så många andra orsaker - jag springer ffa för att det är roligt! Det tror jag en 10-åring kan uppskatta också!
Quote from Funbeat user on 27 February 2013, 22:32Det är då konstigt att i de allra flesta fall när det gäller elitidrottare så började de under som allt från 6-10 åringar och det är ju träning som gör att de utvecklas både i teknik och får en bra fysik från början.
En släkting som satsar på hockey och
Det är då konstigt att i de allra flesta fall när det gäller elitidrottare så började de under som allt från 6-10 åringar och det är ju träning som gör att de utvecklas både i teknik och får en bra fysik från början.
En släkting som satsar på hockey och
Quote from Funbeat user on 27 February 2013, 23:05Kör på. Det är du som förälder som bäst kan avgöra om ditt barn klarar eller inte klarar av nämda distans på ett bra sätt. Löjliga regler från SFIF anser jag.
Inom Orientering finns inte motsvarande regler (vad jag vet), utan ungdom, juniorer får springa
Kör på. Det är du som förälder som bäst kan avgöra om ditt barn klarar eller inte klarar av nämda distans på ett bra sätt. Löjliga regler från SFIF anser jag.
Inom Orientering finns inte motsvarande regler (vad jag vet), utan ungdom, juniorer får springa
Quote from Funbeat user on 27 February 2013, 23:37Som 8åring sprang jag orienteringar som var tänkt ett par kilometer fågelvägen. När jag var klar hade jag nog sprungit milen. 40 år sedan springer jag orienteringar runt milen och tänker göra det i 40år till. Skadade det mig att börja som 8-åring? knappas
Som 8åring sprang jag orienteringar som var tänkt ett par kilometer fågelvägen. När jag var klar hade jag nog sprungit milen. 40 år sedan springer jag orienteringar runt milen och tänker göra det i 40år till. Skadade det mig att börja som 8-åring? knappas
Quote from Funbeat user on 28 February 2013, 09:45Rune Larsson sprang visst 2 mil som tolvåring med viss regelbundenhet och han verkar ha klarat sig ganska bra.
Inte så väldigt vetenskapligt men intressant och väldigt roligt.
http://urplay.se/Produkter/157952-UR-Samtiden-Myter-om-maten-Man-maste-inte-lad
Rune Larsson sprang visst 2 mil som tolvåring med viss regelbundenhet och han verkar ha klarat sig ganska bra.
Inte så väldigt vetenskapligt men intressant och väldigt roligt.
http://urplay.se/Produkter/157952-UR-Samtiden-Myter-om-maten-Man-maste-inte-lad
Quote from Funbeat user on 28 February 2013, 09:55Kan man resonera såhär?
Om en tioåring _själv_ tycker det är kul och vill springa en mil _igen_, så är det OK? Så länge inte tränare eller föräldrar pressar henne/honom att köra fast h*n kände att det där var för mkt? Eller är ungar för fulla av glada end
Kan man resonera såhär?
Om en tioåring _själv_ tycker det är kul och vill springa en mil _igen_, så är det OK? Så länge inte tränare eller föräldrar pressar henne/honom att köra fast h*n kände att det där var för mkt? Eller är ungar för fulla av glada end
Quote from Funbeat user on 28 February 2013, 19:43Verkar som att vi är ense om att grabben ska få springa? Men nästa gång ska man kanske fråga nån annanstans än i ett löparforum.....
Verkar som att vi är ense om att grabben ska få springa? Men nästa gång ska man kanske fråga nån annanstans än i ett löparforum.....
Quote from Funbeat user on 28 February 2013, 20:54Tack för alla tankar, inlägg och funderingar.
@Pär: Jag gjorde faktiskt det. Jag mejlade kontaktpersonen för barn och ungdomsverksamhet inom Friidrottsförbundet och ställde samma samma fråga. Återkommer här på forumet när jag fått svar.
Tack för alla tankar, inlägg och funderingar.
@Pär: Jag gjorde faktiskt det. Jag mejlade kontaktpersonen för barn och ungdomsverksamhet inom Friidrottsförbundet och ställde samma samma fråga. Återkommer här på forumet när jag fått svar.
Quote from Funbeat user on 1 March 2013, 12:47Min syn på barn är att det gör saker just för att det är roligt. Det är ganska svårt att få en 10 åring att springa sig helt utmattad (de slutar helt enkelt springa eller drar ner på farten när det blir för jobbigt). De har helt enkelt inte utvecklat den
Min syn på barn är att det gör saker just för att det är roligt. Det är ganska svårt att få en 10 åring att springa sig helt utmattad (de slutar helt enkelt springa eller drar ner på farten när det blir för jobbigt). De har helt enkelt inte utvecklat den