Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSpringa på vintern?
You need to log in to create posts and topics.

Det är inte temparaturen i sig som är problemet. Kall luft innehåller ingen (eller i alla fall väldigt lite) fuktighet/vatten. När du andas in genom näsan så värms den kalla luften upp i näshålan och munhålan till en behaglig temperatur, också vid -20. Me

"När du andas in genom näsan så värms den kalla luften upp "

Men problemet är att man (läs: jag) inte andas in genom näsan... Iallafall inte om man anstränger sig (te x joggar)

Har (hittills) inte förstått mig på hur man ska kunna få i sig tillräckligt

jag har faktiskt börjat lära mig andas in med näsan när jag joggar, då jag tvingar mig att ta längre djupare andetag i stället för korta snabba. Det känns faktiskt mycket bättre, får känslan av att jag orkar lite mer och blir lite mindre flåsig... Detta h

Redan igår kändes det att luften blir kallare.
Harklade mig och spottade som en tok efter
uppförsbackarna på extrem i Ursvik.
Ibland annars också.
Hmm, kanske ska fundera på att låta som DV.

Det är fantastiskt härligt att springa en klar,mörk och kall vinterkväll med mycket snö ute. Helt i klass med finaste sommarkvällarna.
Man får vara lite försiktig med isfläckar bara men för det finns skor med dobbar eller kanonbra dubbgaloscher.

Näsan tycker jag täpps till ganska snabbt under ansträngning vilket gör det svårt att andas genom den. Särskilt när det blir lite kallare.

Anders, du får göra som några andra av oss.
Vi kan inte andas med näsan alls;)

Jag har gett upp för länge sen 🙂

Hmm, som stockholmare är jag inte riktigt insatt i problematiken, vi har ju inte så kallt. Inte ofta i alla fall. Jag håller mig inomhus om det kryper under -10 C, antingen till spinningen, det är fantastisk som komplement, eller ut i skidspåret om det nå

löpa på vintern går bra! bra sportkläder under å så fleece! de tar bra upp svett å håller dig fräsch. å så vindtät dräkt. mössa å vantar. tycker det går bättre att springa än att gå när det är halt! man halkar liksom förbi! finns att köpas skor med dubbar