Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSpringa snabbare
You need to log in to create posts and topics.

Hej.Jag har återupptagit mitt löpande i maj detta året.Det är uteslutande distanslöpning än så länge då flåset och problem med smärta i underbenen har begränsat mej till att öka träningsdosen.Mitt problem är att det går alldeles för sakta.Jag är 53 år,väg

Nej, så illa är det inte. Men man måste ha tålamod. Du har hållt på och tränat i 4-5 månader - vad gjorde du innan dess? Smärtan i benen tyder också på att du är för otålig. Tyvärr har du inte skrivit nåt i din kalender så det är svårt att säga något om

Tack för svaret. Min längd är 1.90. Jag har vilat från löpning i ca tre år innan jag började igen nu i maj. Jag sprang då regelbundet under sex-sju år,bla ett antal millopp på drygt 50min. Plus ett Göteborgsvarv 1,57.

Nej, en 53-åring behöver inte nöja sig med 5:30 tempo. Jag är äldre och springer lite snabbare. Och så finns det folk i min ålder som springer ännu snabbare. Men som Christer säger, ha tålamod.

Verkar som "tålamod" är medicinen i mitt fall,bara till att "nöta" på då.

Men kan det inte hjälpa med intervaller?

Jag skulle inte rekommendera intervallträning till någon som har smärtor i underbenen av distanslöpning, särskilt inte då löpningen är en nyupptagen vana.

Benmuskelstärkande övningar?

Det tror jag stenhårt på.

Själv hade jag också problem med underbenen när jag började springa (benhinnorna). Styrketränade måttligt, samt med cykling (med SPD eller liknande) och fortsatt försiktig löpning så ordnade det sig.

Du kan löpa på med 15 km i 5:30 i minst ett halvår till utan att du behöver ändra träningen. Du kommer utvecklas bra ändä, nyckeln är skadefrihet.

Fortsätter du vintern igenom med den mängden, toppar med 4 veckor intervall/snabbdistans till våren så klar