Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSprinta snabbare
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Hur ska jag lägga upp min löpning för att helt enkelt bli snabbare? Om fem veckor ska vårt quidditchlag (japp, som i Harry Potter, fast på marken) delta i vår första turnering och jag måste bli snabbare. Jag är hyfsat uthållig men alldeles för seg.

Med "sprinta" antar jag - eftersom "sprinta" betyder det - att du vill bli bättre på att springa 100-200-(400) meter snabbt. du säger att du har tid för två löppass i veckan. Fördela dem på detta sätt:

Pass ett: Korta intervaller, 20sek/20sek så länge du

Hoppövningar, 20 m lopp, löpskolning. Inga 400 eller 800 m.

Som Anders Nilsson säger. Notera att det är skillnad på vanlig styrketräning och explosiv styrketräning, där du vill ha den explosiva varianten. Det behövs inte så många repetitioner, men se till att du är slut efter sista.

Tack for tipsen!

Jag vet inte om "sprinta" ar ratt ord, men jag maste bli (mycket) snabbare pa korta strackor (planen ar 44m lang), till skillnad fran den distanslopning jag tranat pa sistone. Har aldrig tranat lagsport eller bollsport tidigare, ar darf

Kör 20 m från stående start full sula, efter 20 m låter du farten plana ut och gå över i en avspänd avstannande löpning. 60 - 90 sek joggvila, och sedan samma sak igen. Inte mer än max 8 - 10 gånger - du ska träna explosiv styrka och inte seghet.

400 och

Jaså, repetitionslopp 400-800 meter = vad mjölksyraträning är? Själv brukar jag träna mjölksyra 2-3 km plus. Skulle knappast karaktärisera 400-800-metersträning som att träna på seghet. 10K-10M kanske jag skulle delvis karaktärisera som seghetsträning.

S

Spring 400m i maxfart ska du få känna på mjölksyra.Kolla vad som sätter gränser för Moa Hjelmer och Johan Wissman. Se finishen på ett 400 m lopp eller 400m häck, hur de grinar illa och kämpar mot attstelna totalt.

Sprint handlar om explosiv styrka, löpte

"Stå och spänsta, hoppa & d:o kan du glömma"

Muskler av typ IIb tränas bara av explosiv träning, typ hopp. Med mer repetitiv träning så omvandlas IIb till IIa, som är en mer uthållig muskeltyp, men inte lika snabb. Den kan däremot vara lika stark som IIb

Jag har aldrig sagt att sprint handlar om uthållighet. I så fall vore jag ju helt (mer) bakom flötet. Nej, sprint har föga och intet med uthållighet att göra, så långt är nog alla överens.

PS: Nej ... jag har aldrig sprungit 400m i maxfart, måste ta och