Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSprinta snabbare
You need to log in to create posts and topics.

Prova det! Känslan av mjölksyran sista 75 m är en upplevelse av mardrömstyp.

Jag var lite ironisk då... Jag kan lite om mjölksyra, när nacken stelnar till en bräda och alla fingrar på händerna spretar åt sina egna individuella håll. 20x400m i stegring till maxfart (vid ca 200m) är en favvis. Jag har en osympatisk vägsnutt mitt i s

Mitt Dröm sträcka!! Alltså 400 meter. 🙂

Korttare sträckor som 400 meter är det bra att träna .Löpskolning,styrka ben ,bål mage,rygg. "bromsande träning" Hoppar olika varianter. backträning. Korta intervaller flygand fart och utan. Och mycket annat! :-

Att säga att 400 m fet-ut är ens drömsträcka borde vara straffbart 😀

För att återgå till TS fråga: när du får tid, bara helt apropå, du behöver inte ens byta om - gå in i en gympahall och kör några strides tvärs över hallen. Stå med ryggen mot kortsidan, accelerera upp till hård löpning över till andra väggen.

Älskar!! Mjölksyra!! 😀

Vill du bli snabbare är det starter du ska träna. Spring allt du kan i ordentlig uppförslut ca 20 m upprepa tills du (nästan) kräks. Om man tröttnar på upplägget kan man alltid kuta trappa så fort man kan. Om du inte har rejält ont i rumpan efteråt behöve

Backe och ryckträning (starter) tränar i huvudsak löpstyrkan. Repetitionslopp är bättre för att träna snabbhet. Ett alternativ här är att springa en längre sträcka (2-3K) i mycket lätt fart och strössla hela passet med snabba race på 20-100 meter.

Jag försöker köra tröskelpass, intervallpass och fartlek kombinerat att maxa i backar. Sen om det är rätt väg att gå vet jag inte, men jag känner mig hyggligt snabb och jag tror att det är den väg jag behöver gå för att bli ännu snabbare.

http://www.runandreas

Nackdelen med backträning är att du tränar inte högfartslöpning. Det blir korta steg i speciell vinkel. Vill du träna högfartslöpning behöver du slätt underlág eller svagt utför. Meni ett lagspel som det trådskaparen kör, brukar det mer vara start o stopp