Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelStå upp ock cykla?
You need to log in to create posts and topics.

Undrar när det är lämpligt att stå upp och cykla, läste nånstans att man skulle undvika att stå upp i uppförsbackar för att slippa extratyngden som blir då, stämmer det?

Extratyngd? Du + cykeln väger inte mer för att du står upp. Men du förlorar ca 10% mer kraft på att stå upp jämfört med att sitta.

Äh, har du hållit på med ridning tidigare så har du starka knän och ländrygg. Kör bara (t+)

Edit: Om det inte var länge sen du red alltså, styrka är ju trots allt lite färskvara...

Bra under träning för att trycka på....bra omväxling för att helt eneklt göra något annat med kroppen...

Jag är utpräglas sittcyklist men tvingar upp mig ibland för att få lite förändring...Jan Ulrich var grym på att just sitta...å sitta ...å sitta

Det sägs gå åt 17% mer kraft vid stående, så tipset är väl att variera sig där. Oftast beror nog det på att man inte har så effektivt rundtramp och därför blir det bättre tryck om man står upp.
Sen tekniktipset då: Man ska stå så att sadeln nuddar rumpan

Enda gången man står upp är när man är på väg att släppa.

David
Då var det många som släppte sist på GIROT (H)

Man kan stå för att variera körställningen eller för att man inte orka växla.
Klart att man skall stå ibland

De körde mest och snackade igår.

Det jag framförallt märker är att pulsen ökar markant när jag står...och det gillar ja ginte på långturer!