Quote from Guest on 18 May 2009, 15:28Undrar när det är lämpligt att stå upp och cykla, läste nånstans att man skulle undvika att stå upp i uppförsbackar för att slippa extratyngden som blir då, stämmer det?
Undrar när det är lämpligt att stå upp och cykla, läste nånstans att man skulle undvika att stå upp i uppförsbackar för att slippa extratyngden som blir då, stämmer det?
Quote from Rasmus Olsson on 18 May 2009, 15:38Extratyngd? Du + cykeln väger inte mer för att du står upp. Men du förlorar ca 10% mer kraft på att stå upp jämfört med att sitta.
Extratyngd? Du + cykeln väger inte mer för att du står upp. Men du förlorar ca 10% mer kraft på att stå upp jämfört med att sitta.
Quote from Funbeat user on 18 May 2009, 15:38Äh, har du hållit på med ridning tidigare så har du starka knän och ländrygg. Kör bara (t+)
Edit: Om det inte var länge sen du red alltså, styrka är ju trots allt lite färskvara...
Äh, har du hållit på med ridning tidigare så har du starka knän och ländrygg. Kör bara (t+)
Edit: Om det inte var länge sen du red alltså, styrka är ju trots allt lite färskvara...
Quote from Funbeat user on 18 May 2009, 15:42Bra under träning för att trycka på....bra omväxling för att helt eneklt göra något annat med kroppen...
Jag är utpräglas sittcyklist men tvingar upp mig ibland för att få lite förändring...Jan Ulrich var grym på att just sitta...å sitta ...å sitta
Bra under träning för att trycka på....bra omväxling för att helt eneklt göra något annat med kroppen...
Jag är utpräglas sittcyklist men tvingar upp mig ibland för att få lite förändring...Jan Ulrich var grym på att just sitta...å sitta ...å sitta
Quote from Funbeat user on 18 May 2009, 16:04Det sägs gå åt 17% mer kraft vid stående, så tipset är väl att variera sig där. Oftast beror nog det på att man inte har så effektivt rundtramp och därför blir det bättre tryck om man står upp.
Sen tekniktipset då: Man ska stå så att sadeln nuddar rumpan
Det sägs gå åt 17% mer kraft vid stående, så tipset är väl att variera sig där. Oftast beror nog det på att man inte har så effektivt rundtramp och därför blir det bättre tryck om man står upp.
Sen tekniktipset då: Man ska stå så att sadeln nuddar rumpan
Quote from Funbeat user on 18 May 2009, 16:06Enda gången man står upp är när man är på väg att släppa.
Enda gången man står upp är när man är på väg att släppa.
Quote from Funbeat user on 18 May 2009, 16:20David
Då var det många som släppte sist på GIROT (H)
David
Då var det många som släppte sist på GIROT (H)
Quote from Funbeat user on 18 May 2009, 16:21Man kan stå för att variera körställningen eller för att man inte orka växla.
Klart att man skall stå ibland
Man kan stå för att variera körställningen eller för att man inte orka växla.
Klart att man skall stå ibland
Quote from Funbeat user on 18 May 2009, 16:28De körde mest och snackade igår.
De körde mest och snackade igår.
Quote from Funbeat user on 18 May 2009, 16:32Det jag framförallt märker är att pulsen ökar markant när jag står...och det gillar ja ginte på långturer!
Det jag framförallt märker är att pulsen ökar markant när jag står...och det gillar ja ginte på långturer!