Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelStå upp ock cykla?
You need to log in to create posts and topics.

Lite av en trådkapning och det ber jag i så fall om ursäkt för men jag funderade över "hur" man ställer sig upp när man är mitt i en klunga eller åtminstone har cyklister tätt inpå bakom?

Det är uppenbart att man kan skapa rätt mycket problem om man skju

Trycker till innan man reser sig. Det lär man sig på en bancykel den hårda vägen.

Edit: och man fortsätter att trampa....

Växla upp en eller två växlar innan är väl det rådet jag vill minnas ha läst här på Funbeat någonstans.

Man behöver inte alls växla upp. Enbart växlingen hjälper inte ett dugg. Det är bara om man har väldigt hög kadens som det kan underlätta att växla upp.

Som David säger. Lägg lite tryck på pedalen bara innan ni reser er upp. Ligger det nån bredvid så kan

Och sen ställer man sig rakt upp..med kraft på pedalen....inte genom att luta sig framåt...

Enkla men bra tips. Tackar.

Är man van att ligga i klunga så har man inte framhjulet exakt bakom framförvarandes bakhjul med ett avstånd på 10 cm eller mindre, man ligger både lite bakom och på sidan av så att man hinner parera om något skulle hända.

Det ligger ingen motsättning i att den som reser sig upp gör rätt.

Håller med Fredrik!
Skulle det blir rutin för alla att lätta rumpfläsket från sadeln med eftertanke så kanske även motionsloppen blir säkrare? De jag har sett, som inte vill sitta still längre pga ont någonstans, är att de omedelbart inleder någon form av