Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det är faktiskt väldigt illustrativ! Får lust att bara simma våtdräkt hädanefter 🙂

(Tord la ut länken lite högre upp i tråden)

Nu skulle det ju iofs kunna vara så att mannen i videon har anpassat sin teknik till våtdräktssimning och därför är lite slö med benen. Mer relevant vore att göra samma test med en duktig bassängsimmare utan vana av våtdräkt.
Det brukar ju sägas att de me

Med en bra simmare skulle man väl generellt kunna säga har ett bättre vattenläge än en dålig simmare. När våtdräkten kommer på tjänar de inte lika mycket på att komma upp mot ytan med kroppen som en sämre simmare.

En bra simmare tjänar ca 4-5 sek per 100m i maxfart. Jag har själv gjort vetenskapliga studier på mig själv 😉

En sopig simmare då, Torbjörn? Jag är mer intresserad av det... 😀
Men antar att dina vetenskapliga studier inte besvarar just detta...

Om vi extrapolerar lite från höften borde det väl innebära typ 20 s på 750 m (om vi antar att man inte håller 100 m-maxtempo i 750 m och att det blir mer motstånd av "nedhängande" ben vid högre fart). Då gäller det att man är hyggligt snabb att få av sig

Nu pratar du om något helt annat, Simon! Om det är värt pengarna eller inte är ju verkligen upp till var och en. För min del har jag redan två stycken. Man kan ju också köpa en begagnad för 500kr.

Men vi har två år i rad noterat att man tjänar på att ha

Om man med dessa 5 sekunder kan få fötter på någon annan i vattnet tjänar man genast mer 😉

Rätt. Och kanske man med 15 sek snabbare simning får ett snabbt bakhjul på cykeln?

De tävlingar jag kan jämföra (ca 3) så blir min T1 snabbare om jag hade våtdräkt, eftersom det är direkt svårt att få på sig skor med de stelfrusna händer man har efter simning i svenskt vatten i början på sommaren.