Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag har kört betydligt mer intervallträning (oftast 6-8 x 800 meter) de senaste månaderna och upplever att jag fått större benmuskler.
Bygger intervaller mer muskler än traditionell långdistanslöpning? Tränar även en del spinning, men väldigt sällan ren

Tror mer att det är skidåkningen o annan träning som ger musklerna än löpningen.

Ja riktigt snabb löpning bygger muskler till skillnad mot långdistanslöpning. Faktum är att långdistanslöpare springer snabba intervaller som specifik styrketräning 🙂

Fast 6-800 m intervaller är ju inte sprintlöpning, precis

Det är spinningen.
Bygga muskler med löpning -> backintervaller med max intensitet i 5-15 sekunder, vila två min ggr 5. 10 minuter lätt jogg, upprepa.

Hmm...lite spridda svar. Mitt mål är inte att bygga muskler, utan förbättra konditionen. Är det inte en myt att man får "stora" ben av spinning?

Anders: sant!

"Bygger intervaller mer muskler än traditionell långdistanslöpning?"

Ja.

Sen är det ju så att ren styrketräning bygger ännu mer.

Låter väl inte så troligt att en tjej får några speciellt stora muskler av backintervaller eller liknande. Starkare ja, men stora muskler?
Tjejer har väl generellt svårt att få stora muskler även i gymmet?

Det är väl rimligt att om man vanligen springer långt och sen förändrar träningen så att den närmar sig sprintträning så blir kroppen förändrad i samma riktning. Kortare intervaller kan mycket väl ge större muskler.

Edit: Mer ödmjuk formulering.