Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelstarkare i backar, hur göra?
You need to log in to create posts and topics.

Fråga: Varför minst 6 minuter? Låter länge om man ska träna styrka. (jag jämför med gymmet och lyftandet av skrot)

Anledningen till längden på intervallerna är att få ut lite uthållighetsstyrka. Det är inte maxstyrka som eftersträvas när man kör denna typ av styrkeintervaller på cykel.
6 minuter kan vara för mycket att börja med, det är nog vettigare att lägga sig på

Så ska man köra Jotenheimen t.ex. så är det 6 min intervallet som gäller medans om det är de tre backarna på VR man vill bli bättre på att ta, så ska man öva typ 2 min intervaller??

Hur ska man träna om man vill klara av att hänga med de tuffa killarna n

Då gäller det nog att ha en del maxstyrka också. I det fallet tror jag att musklernas fördelning av snabba och långsamma fibrer spelar in också. Men kör man både maxstyrka (spurtträning) och uthållighetsstyrka (3-6 min intervall) är man rätt bra förberedd

Jag tycker att förslaget med backintervaller verkar strålande bra.

Får prova det i den älskade (läs hatade) Hakungebacken i Åkerberga.
http://kartor.eniro.se/query?&what=map&mop=yp&mapstate=6%3B18.275080296463752%3B59.53710702551295%3B0%3B18.255393123397

Hakungebacken är helt ok för styrkeintevaller, synd bara att den inte är längre. Drar man ut intervallen lite kommer man upp i ca 3 min där. Med MTB kör jag styrkeintervaller på Ullnatippen (då det är stängt!). 6 minuters backar växer direkt inte på träd

Okej, det ska provas, här i östersund med omnejd har vi 6 minutersbackar lite här och var och fler ännu längre om det skulle behövas, med andra ord oändliga möjligheter till rejäl backträning;)

Erik: ganska en jättedum fråga, men uppför backen med låg k

Trampa ur benen på platten och i nedförsbacken. Sänk pulsen rejält mellan intervallerna och sen på´t igen som gången innan.

eller så kör man motvind.

Jo och motvind behöver man sällan leta efter (H)