Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Efter ett par "olustiga" erfarenheter, däribland från lördagens Lidingölopp, undrar jag lite kring det här med startgrupper och seedning. Det verkar helt enkelt inte alltid fungera så värst bra 🙂

Jag upplever det som att väldigt många löpare inte "håll

Spring snabbare - ta en bättre plats vid startlinjen, spring om till vänster å så är det bara skrika "håll höger" innan du passerar så flyttar sig 99%.

Folk pressar sig och gör bra resultat på 10km seedlopp...GRYMT! Men som du kanske vet är det skillnad

Det enklaste är väl att springa ett lopp som inte blir fullt på samma sätt, så slipper man det mesta av problematiken. Men visst är frustrationen förståelig. Vad jag förstår så kan man placera sig själv i startgrupp efter tycke och smak i lidingöloppet, s

Det är npg väldigt svårt att få seedningen att funka mycket bättre, omm an anmäler sig ett halvår i förväg och anger seedingsgrunden då, kan man bli vädligt mycket bättre resp sämre på tiden fram till loppet.

Torbjörn, nej man kan inte placera sig efter tycke och smak i LL. Lopp på minst 10 km måste det vara.

Lösningen på dålig seedat är INTE att fler springer utan seedning.

Att anmäla en måltid, fungerar inte efter som jag vet att andra ljuger. Alltså ljuger jag också och karusellen är igång.

Kan man anmäla en tid bör det vara en maxtid och klarar man inte den så får man inte en tid utan drabbas man av "repet" och får DNF.

Om man läser på LL:s hemsida om seedning så framgår det ganska tydligt att man inte kan välja startgrupp själv:
http://www.lidingoloppet.se/sv/Mer-om-evenemanget1/Seedningsregler/

Är dessutom lite frågande till de beräknade sluttider som Henrik anger då

Det finns en tabell, orkar inte leta fram den nu, men det finns länkar till den ifrån andra diskussioner här. Tiderna är dock angivna i intervaller i den tabellen. Startgrupp 2 har en måltid runt 2.30 vill jag minnas. Sannolikt 2.20-2.30.

Edit påpekar at

Här kommer en lista med tider för seedning på LL on tour inkluderat...

Grupp 1a Måltid 2.05 0.34 (slätt 10k), 0.36 (kuperad 10k motsvarande LL)
Grupp 1b Måltid 2.15 0.36 (slätt 10k), 0.38 (kuperad)
Grupp 1c Måltid 2.30 0.39 (slätt), 0,41 (kuperad)
Grupp

Ah, då var det tvärtom, 2.30-2.40 för grupp 2.