Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningStegfrekvens vid långlöp?
You need to log in to create posts and topics.

För första gången igår (på milpass) lyckades jag bryta mina vanliga 80.5 i stegfrekvens. Jag snittade 84.5, och det kändes väldigt bra! 🙂

Ska på långpass imorgon (26 km, långt för mig), med lågt tempo (ca 5:30 istället för 4:40). Undrar hur jag ska tän

Själv har jag alltid över 90 även om tempot sjunker så lågt som ~8 min/km så nog går det att springa pinsamt långsamt med hög frekvens.

Sen om det är smart att jobba med hög frekvens på ett långpass när man inte är van vid det är ju en annan sak. Jag ty

Själv verkar jag vara programmerad till 83 då jag springer i c:a 10km-distanser/fart iaf!

Hur långa är herrarna ovan, borde inte frekvensen styras mycnet av kroppslängd?

Denna herre är 175cm men denna herre tror inte att längden har nån betydelse!

Understanding Stride Rate and Stride Length

Vad vill du ha sagt med den länken?

Jag har 74 med ""riktiga" skor och 76 med VFF. Har inte längden betydelse? Om jag springer med högre frekvens så går min puls upp 10-15 slag/min direkt.
Jag är 2m lång för övrigt.

http://journals.lww.com/acsm-msse/abstract/1989/08000/stride_length_in_distance_running__velocity,_body.20.aspx

Studie som visar att kroppsform inte är korrelerad med steglängd för motionärer.

Om man inte aktivt försöker styra stegfrekvensen, så är den väl beroende av hur dämpade skor man har.
Med minimalistskor är det nog mycket svårt att hålla en kadens långt under 90, åtminstone om steget ska vara hållbart...

Jörgen, om du har så låg kadens