Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningStegfrekvens vid långlöp?
You need to log in to create posts and topics.

Huh, kanske lärde mig något av Olle där. Blir sjukt trött i vaderna när jag springer i mina VFF. Kan det helt enkelt vara så att jag har för låg kadens? Har aldrig ens funderat på det utan bara sprungit. Kanske skulle kolla på det där med löpteknik ändå.

Jadu Magnus..
Att kroppslängd och stegfrekvens inte behöver höra ihop, bland annat

Understanding Stride Rate and Stride Length

Grundläggande mekanik pekar väl åt att ju längre o tyngre ben, ju lägre frekvens. Om man lägger på ett par hekto på foten vore det konstigt om inte den bästa frekvensen minskade tycker jag - och det hade ng Newton också tyckt tror jag

Olle. Jag har bara sprungit 5ggr med mina VFF vilket har genererat fantastisk träningsvärk i vaderna, men jag har förutsatt att det var normalt för en nybörjare. Jag har experimenterat lite med frekvensen såklart, men det som känns bäst och mest avslappna

Kroppslängd är väl en sak, men om man har väldigt långa ben o stora fötter så tycker då jag att det är stört omöjligt att springa med så hög frekvens som många förordar. Jag är 190 cm lång och har 87-88 cm från grenen och ner till golvet, där ett par 46:

Jag är 2m lång och har 52 i mina skor som jag springer långt med... 😉

Självklart måste benlängden påverka frekvensen. Jämför en giraff med en mus för att ta ett extremt exempel. 😉

När man tänker att benlängden måste påverka frekvensen så jämför man med en frisvängande pendel. Om man dubblar längden på pendeln så halveras frekvensen. Och lustigt nog har inte tyngden på pendeln någon betydelse. Men benen är inte frisvängande eftersom

Jag springer inte fort, men kan hålla på länge. Jag har inte en aaaning om min stegfrekvens.

Det viktigaste tycker jag är känslan.

Jag tycker det är bättre att veta än att inte veta för det allra mesta.