Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Eftersom jag inte förstår hur man söker bland gamla diskussioner tar jag upp frågor som troligtvis redan berörts.

Under mina senaste joggingturer har jag kortare stunder experimenterat lite med steglängden och har konstaterat att jag kommer fortare framå

Lutar lite lätt fram och med korta snabba steg .

Som Magnus sa.
Det kanske inte blir kortare steg men jag ökar i alla fall kadensen i branta backar, som att växla ner med en bil.
Fäll blicken, luta framåt, "häng" på bakre foten istf. att landa hårt på den främre och försök hitta en fart där du rullar lä

Eller gör som eliten, ta längre steg nerför.

Malin, du skriver det du söker i det vita fältet uppe till höger. Du får tips på text i bloggar, grupper och kommentarer i träningspass som innehåller ditt sökta ord.

Men här får du tips på två trådar som tar upp detta:
Nerförsbackar- hur gör man
http:/

Längre steg men fort. Samma frekvens som vid plan löpning. Bromsa är inte bra, främre lårmuskler tar stryk och kan i värsta fall packa ihop helt (har hänt mig). Faktum är att nedför springer man helst med lätt böjda knän som en utförsåkare (brukar falla s

Inspirerad av Magnus kommentar körde jag mantrat "Längre steg, och oftare" idag. Och pärsade på min vända. 🙂

Bara rulla på med benen och njut!

Om det känns stötigt i nedförsbacken finns det tre saker man kan göra:

1. Sluta bromsa, släppa på och öka farten.
2. Öka stegfrekvensen (alltså samma fart där man kortar av steget).
3. Löpa med bättre teknik.

1:an går ofta inte, och kräver mycket tränin

Spring mycket nedför och träna på det!