Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSteve Magness
You need to log in to create posts and topics.

Senaste inlägget, om coreträning, tyckte jag var intressant. Jag håller kanske inte med om allt men ändå intressant.

Nej, jag håller inte heller med om allt. Steve förutsätter till exempel att man springer rätt mycket. Folk som inte gör det kan få väldigt ont i ryggen av att hoppa över magträningen, och det är inte sex-packen som skall tränas utan de nedre, tvära bukmus

Steve har lite kontroversiella åsikter som man kanske kan ta med en nypa salt. Jag gillar i alla fall att nån vågar säga emot etablerade sanningar.

Vad gäller senaste inlägget om core-träning och styrketräning har jag händelsevis tränat mer och mer på d

Det jag hakade upp mig lite på var väl att "level of activation" användes som mått på hur bra en viss träningsform skulle vara. Självklart kommer marklyft på 1 RM göra att du aktiverar ryggmusklerna på en annan nivå än om du kör t.ex. plankan. Men är det

T raining förstås

Jag tycker nog att det finns skrämmande lite vetenskapliga studier kring träning. De studier som gjorts verkar mest ha gjorts på en liten grupp tränande tillhörande eliten inom nån sport och under ganska begränsad tid.

Ju mer jag lär mig om träning, des

Mja, träningsfysiologi är väl mer en levande vetenskap så att det hela tiden tillkommer nya rön som delvis motsäger det gamla. Tycker nog ändå det finns mycket vetenskaplighet kring åtminstone elitinriktad träning. När det går snett är kanske då man överv

Ännu ett inlägg i debatten häl- versus mitt/framfotsisättning.

http://stevemagness.blogspot.com/2010/02/new-studies-on-footstrike-do-faster.html

Japanska maratonlöpare: 75% hälisättning.
Brittiska medeldistanslöpare: <20% hälisättning.

How to go from heel striking/orthotics wearing to forefoot strike/ barefoot running

"-Cushioning may not matter for injury prevention as the body adjusts using feeback.
-Pronation may not be relevant for injury prevention.
-Your body has a complex system

En intressant ide om hur man kan generera mycket laktat och förbättra sin anaeroba uthållighet, utan att skada sina mitokondrier och försämra den aeroba kapaciteten.

http://stevemagness.blogspot.com/2010/02/non-specific-lactate-work-why-you-need.html