Quote from Funbeat user on 22 February 2010, 21:18Skulle man alltså få sämre kondition av för mycket intervallträning (lite hårdraget)?? Det hade jag aldrig hört talas om faktiskt, är detta ett allmänt känt fenomen eller ska också detta tas med "en nypa salt"?
Skulle man alltså få sämre kondition av för mycket intervallträning (lite hårdraget)?? Det hade jag aldrig hört talas om faktiskt, är detta ett allmänt känt fenomen eller ska också detta tas med "en nypa salt"?
Quote from Funbeat user on 22 February 2010, 22:00Redan Lydiard menade, och verkar få stöd av modern forskning, att för mycket och för hård (intervall)träning av anaerob karaktär skulle vara skadligt för de aeroba processerna. Något med att mitokondrierna tar skada av höga syrahalter eller något i den s
Redan Lydiard menade, och verkar få stöd av modern forskning, att för mycket och för hård (intervall)träning av anaerob karaktär skulle vara skadligt för de aeroba processerna. Något med att mitokondrierna tar skada av höga syrahalter eller något i den s
Quote from Funbeat user on 23 February 2010, 09:44Intressant, det hade jag ingen koll på som sagt.
Intressant, det hade jag ingen koll på som sagt.
Quote from Funbeat user on 23 February 2010, 10:00Här är två studier:
http://coachsci.sdsu.edu/csa/vol71/simoes.htm
"Too much lactate tolerance (high acidosis) training can cause aerobic performance to decline. Anaerobic training that only stimulates moderate accumulated lactate levels enhances anaerobi
Här är två studier:
http://coachsci.sdsu.edu/csa/vol71/simoes.htm
"Too much lactate tolerance (high acidosis) training can cause aerobic performance to decline. Anaerobic training that only stimulates moderate accumulated lactate levels enhances anaerobi
Quote from Funbeat user on 19 May 2010, 10:53Strength Training for Runners and Endurance Athletes: Why most do it wrong
http://www.scienceofrunning.com/2010/05/strength-training-for-endurance.html
Strength Training for Runners and Endurance Athletes: Why most do it wrong
http://www.scienceofrunning.com/2010/05/strength-training-for-endurance.html
Quote from Funbeat user on 19 May 2010, 12:58Jag har bara läst de två första bloggartiklarna i denna tråden (VO2MAX och LACTATE THRESHOLD), men dom två tycker jag var rätt värdelösa. Vad gör han ? Jo, han talar om, med rätt oklara argument ,att vi inte tror rätt saker om hur träning fungerar. Dessut
Jag har bara läst de två första bloggartiklarna i denna tråden (VO2MAX och LACTATE THRESHOLD), men dom två tycker jag var rätt värdelösa. Vad gör han ? Jo, han talar om, med rätt oklara argument ,att vi inte tror rätt saker om hur träning fungerar. Dessut
Quote from Funbeat user on 20 May 2010, 11:57Kanske lite OT:
1) Det finns rön som tyder på att VO2-max inte går att höja så mkt efter puberteten pga. att hjärtsäcken då blir rigid och inte längre kan töjas ut.
2) Elittränande individer uppnår sitt VO2max inom ett inte alltför stort antal år. Så att
Kanske lite OT:
1) Det finns rön som tyder på att VO2-max inte går att höja så mkt efter puberteten pga. att hjärtsäcken då blir rigid och inte längre kan töjas ut.
2) Elittränande individer uppnår sitt VO2max inom ett inte alltför stort antal år. Så att
Quote from Funbeat user on 20 May 2010, 14:58Syreupptagningsförmågan är ju inte exklusivt beroende på hjärtats storlek. Och de allra flesta av oss här är väl inte elittränade och har således inte vårat högsta tänkbara testvärde utifrån genetiska faktorer. Vi borde således vara hjälpta av att förbätt
Syreupptagningsförmågan är ju inte exklusivt beroende på hjärtats storlek. Och de allra flesta av oss här är väl inte elittränade och har således inte vårat högsta tänkbara testvärde utifrån genetiska faktorer. Vi borde således vara hjälpta av att förbätt
Quote from Funbeat user on 25 May 2010, 11:27"Jag tror inte det funkar så här, men jag har inget bra alternativ"
Tydligen håller han på att skriva en bok om hans syn på hur man ska träna. Om man letar lite, kan man hitta ett tidigt utkast.
"Jag tror inte det funkar så här, men jag har inget bra alternativ"
Tydligen håller han på att skriva en bok om hans syn på hur man ska träna. Om man letar lite, kan man hitta ett tidigt utkast.