Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSthlm Halvmara för lång?
You need to log in to create posts and topics.

Min Garmin 305 visade inte fullt 400 meters diff och min kompis 405:a knappa 300? Någon mer som sprang tyckte halvmaran var liiite lång?

Är inte loppet från start till mål, oavsett vad något halvfabrikat visar?

Jag tror att ni inte har sprungit den optimala vägen.

Det gjorde Mikael och fick en simtur på köpet.
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=536370&PageNumber=6

Jag sprang inte som Mikael, men jag hade inte kontrollinstrument med mig. Jag väljer att lite på arrangörerna. Eller så ber jag min pappa att få låna hans avståndsmätningspryl som vi lekte med som barn. Då kommer halvmaran att gå fort;)

Min visar 21,5 km och jag sprang inte direkt ooptimalt och så många tvära svängar runt gathörn var det inte.
Vid många tvära 90 graders svänga vid stadslopp kan ju det bli många meter extra, för tydligen räknar man att man skall toucha varje hus med axel

Min Garmin diffade ungefär 500 m och det var ungefär vad jag hade räknat med då den kroniskt mäter allt för generöst. Det gör ju också att man inte riktigt kan lita på fartangivelsen, utan jag ser till att springa ungefär 6-7 sek/km snabbare än vad klocka

För att "någon" ska tvätta bort den efteråt?

Nej, banan är inte för lång. Precisionen i klockan är inte bättre än så. Normalt har du en precision på kanske 20m, men i stadsbebyggelse på våra breddgrader blir ofta osäkerheten mycket större än så och GPS:en tappar positionen ibland.

Garmin connect j

Samma fundering dyker upp efter alla stora långlopp. GPS brukar visa 300 - 500 meter extra på ½maror.