Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelStockholm - Göteborg: funderingar …
You need to log in to create posts and topics.

Vid påsk är dagarna fortfarande inte jättelånga. Sikta på att köra medan solen står högt. Bilister som har solen i ögonen är inte alltid så bra sällskap.

Jag håller med David.

Börja cykla redan nu, inte så lång men regelbundet.
Du bör ha cyklat minst 100 träningsmil, innan du startar resan.

Det går att cykla utan träning men risken är att du får ont, problem och en dålig upplevelse.

Tro mig, jag har cyk

Det går lite lättare om man tränar före. Själv hade jag ca 450 mil innan min första VR och den gjorde inte så ont som man skulle tro;)
Jag har inte haft mindre än 300 mil i benen innan något av mina VR eller lite längre pass. Nu har jag inte cyklat så där

Mina åsikter, inte absoluta sanningar:

1.Du behöver träna på att cykla längre pass och det bör du nog komma igång med minst en månad före projektet. Väldigt gärna tidigare. Rygg och rumpa behöver vänja sig och likaså knäna. Går du ut för hårt med denna t

Att lägga tid på spinning och inte på att köra distanspass är verkligen till att missa målet.

45 minuter på spinning borde kunna vara ett tretimmarspass ute.

Håller med Nisse, 100 mils träning är en bra anständighetsgräns om du vill slippa alltför mycket ont. Är du ung o allmänt sportig/rörlig klarar du dig utan annan träning än cykel.

Goda råd allihopa! Kör på filosofin som Mattias kom med, att fika, fota och njuta på vägen. Har även det i projektet att jag bl.a ska dokumentera hela resan med bilder så till och med MÅSTE göra det. Kan hända att jag kör lite längre någon av dagarna, ber

Hej.

"Har ni några tips på vilka muskler som kan tränas på gym för att förebygga vanliga skador?"

Core, dvs bålstabilitets träning.

"Har fått ont i knäna när jag cyklat längre dagsturer tidigare, så knäna vet jag att jag behöver träna upp. Men är det f

Tack, ska köra på det. Som tur är har jag fokuserat på det främst sedan sommaren så blir till att fortsätta på samma spår. 🙂

Spännande.

Jag har själv funderingar på att cykla längre (Göteborg-Köping) men hittar inget bra sätt att lägga upp rutter.

Nån som har tips?

(Ursäkta trådkapningen.)

/David