Quote from Guest on 1 February 2011, 22:20Hej!
Jag är i färd med att köpa ett par löparskor för lååånga löppass, då jag smärtsamt fått erfara att de "vanliga" skorna tenderar att bli alldeles för små efter några mil...
Hur mycket "för stora" skor behöver man för att i möjligaste mån undvika till
Hej!
Jag är i färd med att köpa ett par löparskor för lååånga löppass, då jag smärtsamt fått erfara att de "vanliga" skorna tenderar att bli alldeles för små efter några mil...
Hur mycket "för stora" skor behöver man för att i möjligaste mån undvika till
Quote from Funbeat user on 1 February 2011, 22:30En ½ storlek är alldeles för lite om du skall springa långt i dem,jag har 1½ storlek större på mina löparskor!
En ½ storlek är alldeles för lite om du skall springa långt i dem,jag har 1½ storlek större på mina löparskor!
Quote from Funbeat user on 1 February 2011, 22:34Springer man långt så ska skorna alltid vara rymliga. Gå upp 1 nr om du springer en mara eller längre. När man närmar sig ca 200 km kan man behöva byta till ännu större.
Springer man långt så ska skorna alltid vara rymliga. Gå upp 1 nr om du springer en mara eller längre. När man närmar sig ca 200 km kan man behöva byta till ännu större.
Quote from Funbeat user on 2 February 2011, 06:400,5-1,5 storlek större skulle jag nog också rekommendera, beroende på situation. Tänk även på att träna fotens muskler för att förhindra att du "trampar ut" den, vilket kan resultera i att du får gå upp i storlek. Det tar bara några minuter per dag.
Att s
0,5-1,5 storlek större skulle jag nog också rekommendera, beroende på situation. Tänk även på att träna fotens muskler för att förhindra att du "trampar ut" den, vilket kan resultera i att du får gå upp i storlek. Det tar bara några minuter per dag.
Att s
Quote from Susan Hartley on 2 February 2011, 06:42Jag skulle nog säga att det är individuellt hur mycket större skor man behöver. Jag behöver en halv storlek större. Långpass (+25 km) springer jag oftast i mina normalstora skor på träning. Men springer jag långpass ofta så tycks dock den generella storle
Jag skulle nog säga att det är individuellt hur mycket större skor man behöver. Jag behöver en halv storlek större. Långpass (+25 km) springer jag oftast i mina normalstora skor på träning. Men springer jag långpass ofta så tycks dock den generella storle
Quote from Funbeat user on 2 February 2011, 07:28Det är viktigt att skorna är större på alla ledder så man behöver prova ut dem noga. Det är speciellt viktigt på riktigt långa distanser. Nu i helgen sprang jag i samma skor, 1 str upp, från start till målgång 170 km.
Det är viktigt att skorna är större på alla ledder så man behöver prova ut dem noga. Det är speciellt viktigt på riktigt långa distanser. Nu i helgen sprang jag i samma skor, 1 str upp, från start till målgång 170 km.
Quote from Funbeat user on 2 February 2011, 08:54Själv upplever jag att mina fötter inte sväller alls, i alla fall inte upp till tre mil som är det längsta jag har sprungit hittills ska erkännas. Däremot upplever jag att snörningen ger sig efter ett tag så att foten börjar åka omkring lite i skon och at
Själv upplever jag att mina fötter inte sväller alls, i alla fall inte upp till tre mil som är det längsta jag har sprungit hittills ska erkännas. Däremot upplever jag att snörningen ger sig efter ett tag så att foten börjar åka omkring lite i skon och at
Quote from Funbeat user on 2 February 2011, 08:58Jag upplever inte heller någon fotsvällningen under löpning. Däremot kommer den efter avslutat pass och om jag inte tar av skorna ganska snart så känns det som om skorna skall explodera.
Jag har inte ökat på skostorlek på de modesta långpass jag testat på
Jag upplever inte heller någon fotsvällningen under löpning. Däremot kommer den efter avslutat pass och om jag inte tar av skorna ganska snart så känns det som om skorna skall explodera.
Jag har inte ökat på skostorlek på de modesta långpass jag testat på
Quote from Funbeat user on 2 February 2011, 09:04Hur mycket fötterna sväller är nog ganska individuellt. Jag köpte skor på nätet och fick ett par som kändes en aning små, men sprang nio mil terräng i dem utan problem.
Hur mycket fötterna sväller är nog ganska individuellt. Jag köpte skor på nätet och fick ett par som kändes en aning små, men sprang nio mil terräng i dem utan problem.
Quote from Elias Engqvist on 2 February 2011, 09:04Jag har inte heller märkt någon fotförstoring under pass upp till 42,195km men en gång sprang jag ung. 45km då fick jag min första blånagel! Så det krävs nog att man springer rätt länge för att foten ska svälla märkbart? Sen är det förstås som det mesta i
Jag har inte heller märkt någon fotförstoring under pass upp till 42,195km men en gång sprang jag ung. 45km då fick jag min första blånagel! Så det krävs nog att man springer rätt länge för att foten ska svälla märkbart? Sen är det förstås som det mesta i