Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningStukad %@#%&#-fot...
You need to log in to create posts and topics.

Stukade foten rejält igår. Som tur var var det bara 150 meter från hemmet så jag fick på tryck och kyla snabbt. Svullnaden blev inte så kraftig p.g.a. av det gudskelov.

Inte desto mindre är det svårt att gå idag. Har ni några begåvade tips på rehabiliter

Ojoj, stackare 🙁

Två veckor låter tufft för att kunna springa Lidingö, men inget är omöjligt (t+)

Om du kan springa LL eller inte beror nog på hur allvarlig vrickningen var. Jag vrickar väldigt ofta fötterna när jag springer utanför fint underlag eller i samband med fotboll/innebandy/etc (det är därför jag inte håller på med multisport och orientering

En så god anledning som någon att ligga med foten högt framför sportkanalerna och målfokusera LL.

Kyla är väl en klassiker också? Ett HÄRLIGT kallt fotbad 😀

KTH (Kyla/Tryck/Högläge) gäller i direkt anslutning till skadetillfället - ingen ide att göra sånt dagen efter.

Så fort det inte gör ont att gå/springa ska du på det igen. Stukningar läker bästa vid rörelse dock skall det inte göra ont.

Tråkigt att du stukat foten.

Min erfarenhet av stukade fötter är att de ska aktivieras så snart som möjligt efter skadetillfället. Inte med tuff terränglöpning eller OBT men med små balansövningar och lätta styrkeövningar för fötterna.

Ett exempel på

Tack för tipsen,

Öka blodgenomströmningen och träna upp musklerna kring foten med andra ord...

Jag testar lite löpning om fyra dagar så får vi se men helt klart kommer högersvängar och nedförbackar på LL att få gå i snigeltempo...

Balansplatta är ett utmärkt redskap.

Jag stukade ofta fötterna under fotbollskarriären. När det värsta lagt sig, tejpade jag foten. Då gick det bra att både springa och spela fotboll. Sen fick man naturligtvis komplettera med ovan nämda träning.

ha dauerbindan på i fyra dagar. massera försiktigt runt svulnaden. aktiv vila.
skulle själv aldrig använda is.
sen borde du få foten kollad så att inga ligament har gått av, och få de uttöjda behandlade.