Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningStyrketräning eller jogging
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Funderar att gå över från jogging till mer styrketräning till vintern.

Givet oförändrad kost och träningsdos 2 ggr i veckan max 45 min /pass.
Vilken träning är effektivast för gubbamagen?

Löpninger kräver kanske dubbelt med energi mot styrketräning, per minut. Beroende på hur fort du springer och hur hårt du kör på gymmet förstås.

För att förbränna fett är det bästa att gå. På lång sikt leder styrketräning till att du får mer muskler som i sin tur behöver mer energi, men den effekten är försumbar jämfört med att exempelvis gå till och från jobbet varje dag.

Om det är tiden som är begränsande så spring. Du bränner mer energi om du springer 45 minuter än går. Eller styrketränar.

Även om tiden är den begränsande faktorn, skulle jag fortfarande rekommendera gång framför löpning. Med löpning behöver man räkna med extra tid för dusch och nedvarvning. Dessutom är det enklare att lägga in gång till och från aktiviteter som man inte vil

Men nu var det 45 minuter två ggr i veckan som TS frågade om.

Man behöver ju ändå duscha ibland, så det går inte att räkna duschen efter löpningen som del av träningstiden...

7min uppvärmning
2min vila
10min intervaller
2min vila
10min vila
7min nedjogg
(+7 min dusch)

Löppning är den absolute bästa träning för att gå ner i vikt tycker jag. Jag älska springa men tog en paus under sommaren. Jag fortsätt med styrketräning och gick up til 92kg från 88kg. Nu springer jag 3 ggr i veckan inför Lidingöloppet. Efter bara 3 veck

Visst kan man tappa i vikt genom att promera men då får man gå lååååångt........