Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelStyrketräning för cyklister
You need to log in to create posts and topics.

Läste i nyaste Kadens om styrketräning för cyklister, där de rekommenderade antingen max 5 reps för maxstyrka eller mer än 20 reps för uthållighet. Hm, jag som kör typ 6-12 reps...

Men ska man köra både 20 reps samma dag, eller ska man blanda det

De specifika muskler som du tränar för cykling, t.ex. benen med bl.a. bencurl, kör du 5 reps med på gymmet. Däremot behöver du inte köra övningar med 20 reps av sådana muskler för de får sin uthållighet på cykeln.

Vill du träna uthållighet av andra muske

Tack Claes, då sammanfattar jag din rekommendation att köra max 5 reps för benen. 3 set eller?

Och uthållighet på cykeln.

En följdfråga: ska man vila från cyklandet (bortsett från ett rent återhämtningspass) dagen efter styrkepasset? Jag brukar känna att jag inte har så mycket att ge på cykeln dagen efter, men det kan förstås vara högst individuellt.

Antal set är ju ofta diskuterat och det finns många med olika uppfattningar. Generellt uppfattar jag det som viktigt att köra muskeln till utmattning. Efter "bara" ett set har man ofta kapacitet kvar att köra igen efter en vila på ca 2 min. 3 set är därfö

Bruse P, det var intressant läsning. Dessutom gillar jag Fredriks inlägg i debatten. Han är duktig och kan mycket matnyttigt.

hälften av experterna gillar styrketräning för cyklister och hälften gillar inte så livet som cyklist är inte lätt

sen när det gäller repetitioner och set så kan ju inte musklerna räkna utan svarar väl hellre då på tiden dom belastas...

Framförallt det sistnämnda som Leif säger är jag bunden att hålla med om.
Jag har kört ett WFH program sedan den 14 augusti -09 vilket i princip innebär kontinuerligt 3 x 20 set. Dock ökas vikten på efterhand som man med lätthet klarar de 20 repetitionern

Håller med om att det var en intressant tråd. Jag har också funderat på att komplettera löpningen och cyklingen med några benövningar för att bygga styrka i benen för cyklingen. Tror att jag behöver det för att få mer fart på sträckor runt 4 mil.

Vilka 3