Quote from Funbeat user on 21 January 2010, 18:33Min erfarenhet av styrketräning och cykling är att jag kör styrketräning under senhöst till tidig vår kombinerat spinning med intervaller och MTB. Styrketräningen kör jag antingen 3 x 12 och då kan jag köra ganska tungt och ha full muskelkontakt. jag uppl
Min erfarenhet av styrketräning och cykling är att jag kör styrketräning under senhöst till tidig vår kombinerat spinning med intervaller och MTB. Styrketräningen kör jag antingen 3 x 12 och då kan jag köra ganska tungt och ha full muskelkontakt. jag uppl
Quote from Funbeat user on 21 January 2010, 19:18Hej Mina vänner.
Min uppfattning om detta är att som cyklist kan det vara bra att köra få reps och hög belastning. Då detta ger en hög maxförmåga och en explosivitet i musklerna och det utan nämnvärd muskelmassa tillväxt. Stora tung muskler vill inte jag
Hej Mina vänner.
Min uppfattning om detta är att som cyklist kan det vara bra att köra få reps och hög belastning. Då detta ger en hög maxförmåga och en explosivitet i musklerna och det utan nämnvärd muskelmassa tillväxt. Stora tung muskler vill inte jag
Quote from Funbeat user on 21 January 2010, 20:10Jag håller med P.
De övningar jag primärt skulle föreslå för benen för cykling är bencurl framåt respektive bakåt (alltså det man gör i maskin eller bänk), dessutom knäböj med skivstång på axlarna (alltså från stående och böja knäna nästan 90 grader och u
Jag håller med P.
De övningar jag primärt skulle föreslå för benen för cykling är bencurl framåt respektive bakåt (alltså det man gör i maskin eller bänk), dessutom knäböj med skivstång på axlarna (alltså från stående och böja knäna nästan 90 grader och u
Quote from Funbeat user on 21 January 2010, 21:41Det finns en slutuppgift skriven av Eriksson/ Ekstam Idrottstränar programmet 2004 som har gjort en sammanställning om styrketräning för MTB åkare. Deras slutsatts är att den bästa styrketäning är på testcykel/ spinningcykel för maximal styrketräning. När
Det finns en slutuppgift skriven av Eriksson/ Ekstam Idrottstränar programmet 2004 som har gjort en sammanställning om styrketräning för MTB åkare. Deras slutsatts är att den bästa styrketäning är på testcykel/ spinningcykel för maximal styrketräning. När
Quote from Funbeat user on 22 January 2010, 07:46Den har man plöjt igenom några gånger.
http://manualer.happymtb.org/training/Slutuppgift_Styrka.pdf
Vänligen
P.
Den har man plöjt igenom några gånger.
http://manualer.happymtb.org/training/Slutuppgift_Styrka.pdf
Vänligen
P.
Quote from Funbeat user on 22 January 2010, 09:44Håller med om det som skrivits här men vill lägga till vikten att träna mer än benen. Det är så att en i övrigt vältränad kropp bättre tål mjölksyra, dvs en stark arm gör att man kan trampa fortare.
Håller med om det som skrivits här men vill lägga till vikten att träna mer än benen. Det är så att en i övrigt vältränad kropp bättre tål mjölksyra, dvs en stark arm gör att man kan trampa fortare.
Quote from Funbeat user on 22 January 2010, 09:49Borde inte ganska djupa knäböj/benpress vara viktigt för en cyklist? I sadeln jobbar man ju med knät ganska nära axlarna
Borde inte ganska djupa knäböj/benpress vara viktigt för en cyklist? I sadeln jobbar man ju med knät ganska nära axlarna
Quote from Rasmus Olsson on 22 January 2010, 10:19Självklart tränar jag övriga kroppen, men nu gällde frågan just benen och specifikt för en cyklist.
Självklart tränar jag övriga kroppen, men nu gällde frågan just benen och specifikt för en cyklist.
Quote from Funbeat user on 22 January 2010, 10:37Alla övningar är bra som belastar benen, desto fler desto bättre då variation är ett sätt att slippa förslitningsskador.
Alla övningar är bra som belastar benen, desto fler desto bättre då variation är ett sätt att slippa förslitningsskador.
Quote from Funbeat user on 22 January 2010, 13:35Hej Anders.
"Borde inte ganska djupa knäböj/benpress vara viktigt för en cyklist?"
Du får tänka på vinkeln i knät. Hur djup du ska gå är upp till var och en. Men man ska vara medveten om att det kan medföra en ökad skaderisk att gå för djupt, med en all
Hej Anders.
"Borde inte ganska djupa knäböj/benpress vara viktigt för en cyklist?"
Du får tänka på vinkeln i knät. Hur djup du ska gå är upp till var och en. Men man ska vara medveten om att det kan medföra en ökad skaderisk att gå för djupt, med en all