Quote from Guest on 16 May 2011, 01:25Jag har börjat planera lite för att springa ett maraton någon gång i livet. När jag har kollat på träningsprogram inför maror så innehåller de ofta styrketräning också, utöver löpträningen.
Vilka muskler/övningar är bra att fokusera på om man styrketränar
Jag har börjat planera lite för att springa ett maraton någon gång i livet. När jag har kollat på träningsprogram inför maror så innehåller de ofta styrketräning också, utöver löpträningen.
Vilka muskler/övningar är bra att fokusera på om man styrketränar
Quote from Funbeat user on 16 May 2011, 01:35Personligen tycker jag att man ska fokusera på det man ska göra. Siktar man på att springa en mara så är det bästa att fokusera på att springa och att öka distansen. Visst kan man styrketräna, men det gör man i så fall bara för att man tycker det är rolig
Personligen tycker jag att man ska fokusera på det man ska göra. Siktar man på att springa en mara så är det bästa att fokusera på att springa och att öka distansen. Visst kan man styrketräna, men det gör man i så fall bara för att man tycker det är rolig
Quote from Funbeat user on 16 May 2011, 02:46Det finns många trådar här med diskussioner kring styrketräning för löpare - eller "löpstyrketräning" - sök! Off the top of my head spottar jag fram: balansbräda, utfallssteg, enbens squats, vadhävningar i trappa, inverterade vadhävningar, hitlerhunden, p
Det finns många trådar här med diskussioner kring styrketräning för löpare - eller "löpstyrketräning" - sök! Off the top of my head spottar jag fram: balansbräda, utfallssteg, enbens squats, vadhävningar i trappa, inverterade vadhävningar, hitlerhunden, p
Quote from Funbeat user on 16 May 2011, 08:01Håller med Torbjörn
Tillhör dem som undvikit s.k. specifik styrketräning.
Mycket lufsande i skog + trädgårdsarbeten ( har genom livet haft stora tomter ute i naturen ).Intensivgympa med Friskis & Svettis var bra.
Håller med Torbjörn
Tillhör dem som undvikit s.k. specifik styrketräning.
Mycket lufsande i skog + trädgårdsarbeten ( har genom livet haft stora tomter ute i naturen ).
Intensivgympa med Friskis & Svettis var bra.
Quote from Funbeat user on 16 May 2011, 10:40Håller med om att träna det man vill bli bra på. Men vill man undvika kador är det jättebra med styrketräning både för att få en starkare kropp men också för att få omväxlande träning som inte bryter ned lika mycket som ensidig.
Dessutom är det väldigt v
Håller med om att träna det man vill bli bra på. Men vill man undvika kador är det jättebra med styrketräning både för att få en starkare kropp men också för att få omväxlande träning som inte bryter ned lika mycket som ensidig.
Dessutom är det väldigt v
Quote from Funbeat user on 16 May 2011, 11:34Jag tycker att det har med hur lätt tränad man är. När kondisen förbättras fortare än de muskler man använder vid löpning så är det lätt att man får ont. Vader knä, höfter, axlar med mera.
detta kan hjälpa med typ friskispass. Skall du springa en mara så
Jag tycker att det har med hur lätt tränad man är. När kondisen förbättras fortare än de muskler man använder vid löpning så är det lätt att man får ont. Vader knä, höfter, axlar med mera.
detta kan hjälpa med typ friskispass. Skall du springa en mara så
Quote from Funbeat user on 16 May 2011, 18:37Tack för tipsen!
Måste genast googla på vad "hitlerhunden" kan tänkas vara för något....
Tack för tipsen!
Måste genast googla på vad "hitlerhunden" kan tänkas vara för något....
Quote from Funbeat user on 16 May 2011, 22:39Jag kör regelbunden styrketräning och tycker att min löpning tjänar massor på det. Jag har två syften: 1)stadga och balans och 2)skadeförebyggande. Bålstyrketräning bidrar till båda dessa. Fokus ligger på mage, rygg och armar. Som skadeförebyggande komple
Jag kör regelbunden styrketräning och tycker att min löpning tjänar massor på det. Jag har två syften: 1)stadga och balans och 2)skadeförebyggande. Bålstyrketräning bidrar till båda dessa. Fokus ligger på mage, rygg och armar. Som skadeförebyggande komple
Quote from Funbeat user on 17 May 2011, 08:05Jag upplever precis som Mikael F att styrketräning kan bidra till att förbättra löpningen. Framförallt tycker jag att en förbättrad styrka i bålen lett till bättre hållning och därmed bekvämare/bättre löpning. Det är möjligt att jag uppnåt samma styrka/hå
Jag upplever precis som Mikael F att styrketräning kan bidra till att förbättra löpningen. Framförallt tycker jag att en förbättrad styrka i bålen lett till bättre hållning och därmed bekvämare/bättre löpning. Det är möjligt att jag uppnåt samma styrka/hå
Quote from Funbeat user on 17 May 2011, 09:46På den tiden jag tävlade i löpning räknade vi inte allmän bålträning till den riktiga träningen ("styrkegympa" kallades det väl på den tiden). Däremot var det självklart att köra spänstinriktad styrketräning med hopp, backlöpning, osv.
Hur mycket snabba
På den tiden jag tävlade i löpning räknade vi inte allmän bålträning till den riktiga träningen ("styrkegympa" kallades det väl på den tiden). Däremot var det självklart att köra spänstinriktad styrketräning med hopp, backlöpning, osv.
Hur mycket snabba