Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej hej.

Tänkte dra en repa på gymmet till helgen. Ska jag köra löpträning på bandet innan eller efter styrkemaskinerna??? (samma tillfälle)

Innan, om det inte är ben du tänkte köra.

Njae... kanske mest baksida lår/rumpenstump isåfall. 🙂

Allmänt sett så rekommenderas det ofta att köra styrka först och konditionsträning sen. Men sen beror det nog på vad som avses med styrka och kondition.
Själv skulle jag i alla fall inte orka med ett styrkepass efter ett hårt konditionspass. Men tvärtom g

Sen beror det väl oxå på om HUVUDSYFTET är styrketräning eller konditionsträning.

tuffaste passet sist.
lätt jogg- tunga vikter
lättare vikter- krävande löppas

sen är storasätesmuskeln och baksida lår de muskler du springer med tillsamans med vaderna

Jessica: Oj, det visste jag inte! jag trodde det var vader / framsida lår. Det är där jag får träningsvärk efter att nu ha återupptagit löpning efter en träningsslapp höst....

Att baksidan av låren används vid löpning märkte jag alltför tydligt i somras när jag hade sadeln väl högt på min tempocykel och ansträngde dem lite för mycket: det dödade löpningen rejält (i ett triathlon).
Framsidan av låren används i nedförsbackar. Det

Jag kör alltid min styrketräning efter ett kortare konditionspass, gärna intervaller.

Under t.ex löpintervallerna är det viktigt att springa utvilad och koncentrerad och med god teknik och att kunna pressa pumpen högt. Då är det inte bra om musklerna har

Jag var ute och sprang på ett underlag med mycket dåligt fäste (slaskigt & isigt) och kan meddela att jag i stort sett bara använde hamstrings kändes det som...