Quote from Guest on 26 May 2014, 08:25Jag har som mål att i augusti springa milen under 40. I dag tränar jag löpning 3-4 gånger i veckan. Jag varvar intervallträning med längre pass. Jag tränar även på gym, ca 3-4 pass i veckan. Jag försöker köra hela kroppen.
Jag har nu märkt att om jag kör
Jag har som mål att i augusti springa milen under 40. I dag tränar jag löpning 3-4 gånger i veckan. Jag varvar intervallträning med längre pass. Jag tränar även på gym, ca 3-4 pass i veckan. Jag försöker köra hela kroppen.
Jag har nu märkt att om jag kör
Quote from Funbeat user on 26 May 2014, 08:35Styrketräning med lättare vikter och fler repetitioner (>20st) skulle jag påstå är nyttigt även för långdistanslöpare, däremot motverkar tung eller explosiv styrketräning uthålligheten. Så jag tycker nog du ska fortsätta med benstyrkan men inte köra så tu
Styrketräning med lättare vikter och fler repetitioner (>20st) skulle jag påstå är nyttigt även för långdistanslöpare, däremot motverkar tung eller explosiv styrketräning uthålligheten. Så jag tycker nog du ska fortsätta med benstyrkan men inte köra så tu
Quote from Funbeat user on 26 May 2014, 08:40Idag kör jag med relativt lätta vikter. Mellan 6-10 reps. Men ska kanske köra än lägre vikter då.
Problemet, som jag ser det, är att jag pumpar ut benen och känner att jag inte riktigt orkar med löppass 1-2 dagar efter. Men det kanske går till sig?
Idag kör jag med relativt lätta vikter. Mellan 6-10 reps. Men ska kanske köra än lägre vikter då.
Problemet, som jag ser det, är att jag pumpar ut benen och känner att jag inte riktigt orkar med löppass 1-2 dagar efter. Men det kanske går till sig?
Quote from Funbeat user on 26 May 2014, 08:52Kör du ben på alla 3-4 styrkepassen i veckan blir det förstås inte så mycket pigga ben över till löpträning. Nöjer du dig med benstyrka 1gång/vecka tycker jag det bör gå att kombinera med 3-4 löppass. Och orkar du inte fler än 10 repetitioner skulle jag i
Kör du ben på alla 3-4 styrkepassen i veckan blir det förstås inte så mycket pigga ben över till löpträning. Nöjer du dig med benstyrka 1gång/vecka tycker jag det bör gå att kombinera med 3-4 löppass. Och orkar du inte fler än 10 repetitioner skulle jag i
Quote from Funbeat user on 26 May 2014, 09:23Styrka m lätta vikter är meningslös motion. Skulle säga köör styrkan ganska tungt men korta och explosiva set. 3-5 reps explosiv t, tre set.
Styrka m lätta vikter är meningslös motion. Skulle säga köör styrkan ganska tungt men korta och explosiva set. 3-5 reps explosiv t, tre set.
Quote from Funbeat user on 26 May 2014, 09:55Jag har mycket svårt att tro att benstyrka skulle vara den begränsande faktorn för en löpare som inte tar sig under 40 minuter på milen. Om du regelbundet springer distanspass i kuperad terräng/backträning/myrlöpning och kör dynamisk löpstyrka (typ utfall
Jag har mycket svårt att tro att benstyrka skulle vara den begränsande faktorn för en löpare som inte tar sig under 40 minuter på milen. Om du regelbundet springer distanspass i kuperad terräng/backträning/myrlöpning och kör dynamisk löpstyrka (typ utfall
Quote from Funbeat user on 26 May 2014, 10:03Om du inte har andra mål än sub40 på 10km så skulle jag nöja mig med ett styrkepass och sedan 4-5 löppass istället varav 2 lite hårdare.
Om du inte har andra mål än sub40 på 10km så skulle jag nöja mig med ett styrkepass och sedan 4-5 löppass istället varav 2 lite hårdare.
Quote from Funbeat user on 26 May 2014, 11:05Spring mer är mitt råd. Backträning och terränglöpning är bättre än styrketräning. Se styrketräningen främst att stärka kroppen för att undvika skador.
Spring mer är mitt råd. Backträning och terränglöpning är bättre än styrketräning. Se styrketräningen främst att stärka kroppen för att undvika skador.
Quote from Funbeat user on 26 May 2014, 11:18Jag har tränat "Stronglifts 5x5" 3 ggr i veckan hela vintern. Varje pass innehöll 5x5 benböj med efterhand rätt tunga vikter (max vad du orkar 5x5 varje gång). Har inte märkt av någon försämring av löpningen pga det. Tvärtom PB:ade jag på halvmaran i lörd
Jag har tränat "Stronglifts 5x5" 3 ggr i veckan hela vintern. Varje pass innehöll 5x5 benböj med efterhand rätt tunga vikter (max vad du orkar 5x5 varje gång). Har inte märkt av någon försämring av löpningen pga det. Tvärtom PB:ade jag på halvmaran i lörd
Quote from Funbeat user on 26 May 2014, 11:23Anmärkningsvärt att en så duktig löpare som Markus rekomenderar många repetitioner på låga vikter. Längdskidåkningen har valt en helt annan väg trots att båda idrotterna bygger på uthållighet. De främsta Vasaloppsåkarna, som torde vara tämligen uthålliga
Anmärkningsvärt att en så duktig löpare som Markus rekomenderar många repetitioner på låga vikter. Längdskidåkningen har valt en helt annan väg trots att båda idrotterna bygger på uthållighet. De främsta Vasaloppsåkarna, som torde vara tämligen uthålliga