Quote from Funbeat user on 26 May 2014, 11:57Jag är inte så insatt i hur man tränar inom längdskidåkningen eller varför, men visst kan en skillnad vara att en långdistanslöpare inte vill lägga på sig muskelvikt medan det spelar mindre roll för en skidåkare. Dock tycker jag inte det kan förklarar hel
Jag är inte så insatt i hur man tränar inom längdskidåkningen eller varför, men visst kan en skillnad vara att en långdistanslöpare inte vill lägga på sig muskelvikt medan det spelar mindre roll för en skidåkare. Dock tycker jag inte det kan förklarar hel
Quote from Funbeat user on 26 May 2014, 12:39Maxstyrka handlar om att lära ens muskelfibrer att arbeta mot samma mål. Inte att öka i muskelvolym. Det är effekten som är det intressanta vid lyften och inte att det ska vara extremt tungt (Som det blir ändå när man fått in sin teknik). Hur mycket detta
Maxstyrka handlar om att lära ens muskelfibrer att arbeta mot samma mål. Inte att öka i muskelvolym. Det är effekten som är det intressanta vid lyften och inte att det ska vara extremt tungt (Som det blir ändå när man fått in sin teknik). Hur mycket detta
Quote from Funbeat user on 26 May 2014, 14:00Markus: Vad menar du med att tung styrketräning bara motverkar uthålligheten? Låter som att du kanske sitter på nya spännande forskarrön som t.ex. en kille som Mo Farah skulle må bra av att få del av.
Nej, maxstyrka är bra att ha även för långlöpare. V
Markus: Vad menar du med att tung styrketräning bara motverkar uthålligheten? Låter som att du kanske sitter på nya spännande forskarrön som t.ex. en kille som Mo Farah skulle må bra av att få del av.
Nej, maxstyrka är bra att ha även för långlöpare. V
Quote from Funbeat user on 26 May 2014, 14:41Tack för bra svar, so far. Självklart kör jag inte 3-4 benpass i veckan. Jag tycker, till skillnad från många, att ben är bland det tråkigaste att träna. Undviker det så länge jag bara kan! 🙂
Jag vill få allsidig träning. I vintras var mitt mål att åka
Tack för bra svar, so far. Självklart kör jag inte 3-4 benpass i veckan. Jag tycker, till skillnad från många, att ben är bland det tråkigaste att träna. Undviker det så länge jag bara kan! 🙂
Jag vill få allsidig träning. I vintras var mitt mål att åka
Quote from Funbeat user on 26 May 2014, 15:35Nej, jag sitter inte inne med "de senaste rönen". Om ni är pålästa och kunniga i ämnet och är av uppfattningen att tung styrketräning är bra även för långlöpare så kanske det är så då, och jag kan ha fel.
Nej, jag sitter inte inne med "de senaste rönen". Om ni är pålästa och kunniga i ämnet och är av uppfattningen att tung styrketräning är bra även för långlöpare så kanske det är så då, och jag kan ha fel.
Quote from Funbeat user on 26 May 2014, 15:44Markus, jag är inte kunnig, jag ville lära mig av dig som jag vet är en duktig löpare. Jag tycker det är väldigt intressant att eliten kan träna så olika i två ganska snarlika idrotter.
Markus, jag är inte kunnig, jag ville lära mig av dig som jag vet är en duktig löpare. Jag tycker det är väldigt intressant att eliten kan träna så olika i två ganska snarlika idrotter.
Quote from Funbeat user on 26 May 2014, 16:21Jag tror att tung styrketräning kan vara väldigt bra. Kör du 3-5 rep per set och alltid väldigt tungt kommer du inte bygga några stora muskler utan tränar nervsystemet och får musklerna att arbeta effektivt tillsammans.
Kombinerar du sedan detta med bra
Jag tror att tung styrketräning kan vara väldigt bra. Kör du 3-5 rep per set och alltid väldigt tungt kommer du inte bygga några stora muskler utan tränar nervsystemet och får musklerna att arbeta effektivt tillsammans.
Kombinerar du sedan detta med bra
Quote from Funbeat user on 26 May 2014, 16:28... men en kille som Mo Farah har kanske sprungit just en OS-final och med ganska OK resultat. Vad jag förstår kör även han just tung styrketräning. Men jag tränar förvisso inte den grabben och det vet man att information som sprids via nätet kan ha en he
... men en kille som Mo Farah har kanske sprungit just en OS-final och med ganska OK resultat. Vad jag förstår kör även han just tung styrketräning. Men jag tränar förvisso inte den grabben och det vet man att information som sprids via nätet kan ha en he
Quote from Funbeat user on 26 May 2014, 16:40Grejen är ju att korta tunga set bygger inte muskler, utan bara maxstyrka.
Att köra 4 x 4 frivändningar eller knäböj gör dig spänstigare, men knappast större. Längre set bygger mer, utan att ge dig mer spänst. Långa set med lätt vikt vet jag faktiskt int
Grejen är ju att korta tunga set bygger inte muskler, utan bara maxstyrka.
Att köra 4 x 4 frivändningar eller knäböj gör dig spänstigare, men knappast större. Längre set bygger mer, utan att ge dig mer spänst. Långa set med lätt vikt vet jag faktiskt int
Quote from Funbeat user on 27 May 2014, 15:01Anders, Här kan du nog läsa lite som svar på din fråga om vad man blir bra på när man kör många reps.
http://traningslara.se/hur-bra-crossfit-eller-klara-manga-chins/
Anders, Här kan du nog läsa lite som svar på din fråga om vad man blir bra på när man kör många reps.