Quote from Funbeat user on 6 January 2010, 22:09Daniel: Här är bilder på hur jag fräste upp spåren på mina tektro r556 som har 73 mm reach, efter uppfräsningen har dom ca 75 mm som ger en ok säkerhetsmarginal mot däcket. det ligger också en bild som jämför mina tektrobromsar mot en center-pull broms på
Daniel: Här är bilder på hur jag fräste upp spåren på mina tektro r556 som har 73 mm reach, efter uppfräsningen har dom ca 75 mm som ger en ok säkerhetsmarginal mot däcket. det ligger också en bild som jämför mina tektrobromsar mot en center-pull broms på
Quote from Funbeat user on 6 January 2010, 22:38Jag var lite rädd för det ... jag har ett par gamla Mavic 2000 (de når ungefär 76mm) på min Holdsworth. Jag lever på lånad tid ... kablen som löper mellan de två armarna tillverkas inte längre. Går den, så kan jag inte använda Holdsworth längre:
BILD:htt
Jag var lite rädd för det ... jag har ett par gamla Mavic 2000 (de når ungefär 76mm) på min Holdsworth. Jag lever på lånad tid ... kablen som löper mellan de två armarna tillverkas inte längre. Går den, så kan jag inte använda Holdsworth längre:
BILD:htt
Quote from Funbeat user on 6 January 2010, 22:45Beef gravy kan nog vara jättetuff, jag fegade lite och tog svart...
Beef gravy kan nog vara jättetuff, jag fegade lite och tog svart...
Quote from Berit Bengtson on 7 January 2010, 09:00Daniel Säfström skrev:
> Här är bilder på hur jag fräste upp spåren på mina tektro r556
> som har 73 mm reach, efter uppfräsningen har dom ca 75 mm
> som ger en ok säkerhetsmarginal mot däcket.Har du använta bromsarna?
Hur funkar de? Märks den sämre
Daniel Säfström skrev:
> Här är bilder på hur jag fräste upp spåren på mina tektro r556
> som har 73 mm reach, efter uppfräsningen har dom ca 75 mm
> som ger en ok säkerhetsmarginal mot däcket.
Har du använta bromsarna?
Hur funkar de? Märks den sämre
Quote from Funbeat user on 7 January 2010, 09:09Håkan, jag har inte Tektro (side-pull) utan Mavic (center-pull) med 74mm. Nån klagan på bromsverkan har jag inte, tvärtom, Mavic stoppar cykeln alldeles utmärkt och man har d kontroll över kraften. Jag har altid undrat om side-pull skulle vara lika bra. D
Håkan, jag har inte Tektro (side-pull) utan Mavic (center-pull) med 74mm. Nån klagan på bromsverkan har jag inte, tvärtom, Mavic stoppar cykeln alldeles utmärkt och man har d kontroll över kraften. Jag har altid undrat om side-pull skulle vara lika bra. D
Quote from Berit Bengtson on 7 January 2010, 09:41Daniel Ridings skrev:
> jag har inte Tektro (side-pull) utan Mavic (center-pull) med 74mm.
> Nån klagan på bromsverkan har jag inteEftersom centerpull-bromsar har dubbla ledpunkter får de en helt annan hävstång, detta syns tydligt i bilden du la in i di
Daniel Ridings skrev:
> jag har inte Tektro (side-pull) utan Mavic (center-pull) med 74mm.
> Nån klagan på bromsverkan har jag inte
Eftersom centerpull-bromsar har dubbla ledpunkter får de en helt annan hävstång, detta syns tydligt i bilden du la in i di
Quote from Funbeat user on 7 January 2010, 10:05Tack för info om Tektro. Jag visste att de var dubbelledade, men att konstruktionen var en annan. Jag har alltid undrat om det var jämförbart med mina.
Ja, det är Mavic. Jag har två par. Ett par för min "touring" (vill inte kalla det långfärdscykel efter
Tack för info om Tektro. Jag visste att de var dubbelledade, men att konstruktionen var en annan. Jag har alltid undrat om det var jämförbart med mina.
Ja, det är Mavic. Jag har två par. Ett par för min "touring" (vill inte kalla det långfärdscykel efter
Quote from Berit Bengtson on 7 January 2010, 13:03Daniel Ridings skrev:
> kabeln som löper mellan de två armarna är nästan
> omöjligt att få tag i nu.Funkar det inte med en vanlig tvärvajer för vanliga Cantilever-bromsar?
Tex denna för 30:-
BILD:http://www.biltema.se/Archive/Product_images/27/Large/2
Daniel Ridings skrev:
> kabeln som löper mellan de två armarna är nästan
> omöjligt att få tag i nu.
Funkar det inte med en vanlig tvärvajer för vanliga Cantilever-bromsar?
Tex denna för 30:-
BILD:http://www.biltema.se/Archive/Product_images/27/Large/2
Quote from Funbeat user on 7 January 2010, 13:19Tack Håkan, men den passar inte.
Mavic har blyklumpar i bägge ändarna.
Det är ett känt problem ... tyvärr.
Längre ned, "Mafac Compétition", part-nr: 4069
http://sheldonbrown.com/harris/mafac.html
BILD:http://sheldonbrown.com/images/mafac-competition.
Tack Håkan, men den passar inte.
Mavic har blyklumpar i bägge ändarna.
Det är ett känt problem ... tyvärr.
Längre ned, "Mafac Compétition", part-nr: 4069
Quote from Funbeat user on 7 January 2010, 17:09Hej håkan, ja hur man upplever bromsverkan får väl sättas i relation till vilka erfarenheter man har av olika bromssystem.
Jag tycker dessa tektrobromsar tar fantastiskt bra och bromskraften är lättdoserad. Dom fungerar i mitt tycke avgjort mycket bättre
Hej håkan, ja hur man upplever bromsverkan får väl sättas i relation till vilka erfarenheter man har av olika bromssystem.
Jag tycker dessa tektrobromsar tar fantastiskt bra och bromskraften är lättdoserad. Dom fungerar i mitt tycke avgjort mycket bättre