Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSurly Cross Check
You need to log in to create posts and topics.

Tack för info, Daniel. Det är bäst du sparar dem i "bra o ha". Jag var mest intresserad av att kartlägga vilka tillverkare det är som fortfarande har "long reach" (jag måste vara mer uppmärksam på vilka ord du och Håkan använder ... engelska är mitt moder

Daniel:
Det var hur bromsverkan är jmf med ett par vanliga (korta) DP racerbromsar jag undrade över.

Men jag håller med dig om cantilever.
Tyvärr ät V-bromsar inte så mkt bättre.
Jag hade ett par mini-V-bromsar på min pendlarcykel som aldrig fungerade ri

Håkan : Jag tycker inte man har riktigt samma nyp som i ett par vanliga racerbromsar, men nära på. Tack för tipset på bromsbelägg de som sitter på är lite halvslitna och bör bytas till våren.

Daniel: Ja nu får det gärna bli vår för min del, jag är inte a

> blev färdig till midnatt så jag kan cykelpendla i morn med surlyn...

Tack för det och ta det vackert! Här är det -17 imorse. Tveksamt om jag ens ska ut och hämta morntidningen. För en gångs skull är jag glad att jag arbetar hemifrån.

Vinkeln på bilde

Några bilder från provturen:
http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=6844280

Alla verkar klaga på cantilever bromsar, att dom tar dåligt, mm. Min erfarenhet av dom är att om är för mycket glapp så vibrerar dom och låter illa, men jag tycker inte det är dålig broms verkan.

Men kanske är kombinationen av broms, bromshandtag, vajer

Och varför är det så få som kör med skivbromsar?

För traditionella?

Det finns olika skäl. Dels har inte alla ramar fästen för skivbroms, så det är inte ens ett alternativ i många fall. De tenderar att väga mer och händer det nåt när man är ute, så är det svårare att hacka ihop en lösning. Det behövs speciella verktyg som

Triathleterna brukar säga sig vara nydanande men de kör inte med skivbromsar. Det verkar ologiskt.

Hahaha...Det har du faktiskt jefvligt rätt i David!

Vikten som avskräcker kanske?