Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSvårt att komma upp i puls på rac …
You need to log in to create posts and topics.

Håller du hög kadens så använder du konditionen och håller du låg kadens så använder du benmusklerna, det tar nog ett ett gäng rundor innan du kan få upp pulsen ordentligt.
Om jag som cyklist tar löparspåret istället så har jag nog lättare att få maxuls!

Du kommer nog lättare upp i den, och den kommer att vara lägre än om du är tränad för löpning. Och vice versa.

Om man cyklar 9 mil och försöker ligga på hela tiden är det ju omöjligt att komma i närheten av någon maxpuls om inte du gör ett seriöst försök 30-60 minuter in i början av passet.

Inte ens på tempo kommer jag upp i några riktigt höga pulsvärden hur hårt jag än tar i och får spykänslor.. och då är det ju järnet från start till mål. Senaste tempot hade jag 80% av maxpuls som mest. Det är väl som det ska vara? Ju mer man tränar ju tål

Detta.med att komma upp i puls och ligga lite längre med lite högre puls beror på så mycket.
Själv körde jag ett lopp i våras och det tog knappt 1:20. Under det loppet hade jag en snittpuls på 84% av min maxpuls och toppade 94%. Om det var jobbigt? Mmmmmm

En anledning till att du inte kommer upp i samma maxpuls när du cyklar jämfört med t.ex löpning beror på att du inte aktiverar tillräckligt stor del av muskelmassan i den aktiviteten som jag förstår det. Det är t.ex nog svårt för de flesta att komma upp i

Per .
2012-07-06 16:06 Inte ens på tempo kommer jag upp i några riktigt höga pulsvärden hur hårt jag än tar i och får spykänslor.. och då är det ju järnet från start till mål. Senaste tempot hade jag 80% av maxpuls som mest. Det är väl som det ska vara? J

N.P.N.G -

Ja jo, jag får väl erkänna att jag inte har en siffra på min maxpuls utan höftar till med en "trolig" maxpuls. Det där värdet man får om man drar av sin ålder från 220, det passerar jag i nästan varenda pass i peakarna så det stämmer inte. Det

Jo, om din Max på trening og snittpuls begynner og bli sammenfallende, så er det mulig at du er sliten.
En gammel regel: trett i benene før lungene, er for lite styrke. Trett i lungene før benene, er for dårlig O2 opptak. 🙂
Begge deler kan rettes på.

Det finns möjlighet att testa genom klubben (Åstrand test), ska höra mig för 🙂