Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningsvalaste materialet
You need to log in to create posts and topics.

Så lite som möjligt och i funktionsmaterial!
Lagom slimmat linne och korta tights räckte för att halvt få värmeslag ändå 🙁

I gassande solsken, borde inte en ljus lagom fladdrig långärmad tröja i funktionsmaterial vara bäst?

Ljus; reflekterar bort mycket av solljuset
Lagom fladdrig; den luftväxling som det talas om, där ett vinddrag kan snabba på nedkylningen av huden
Långärm

Newline Iconic serien har fungerat riktigt bra för mig under varma lopp. Klart svalaste löpkläderna jag provat.

I gassande solsken vid relativt låg luftfuktighet så borde väl en blöt--nedblött--tröja i bommul vara svalare än motsvarande i s.k. funktionsmaterial pga värmeavgången vid avdunstning av vattnet som lagrats i tröjans fibrer.

Wet T-shirt, alltså. Wooooooh

På varvetmässan köpte jag ett tunt vitt linne i Craft att springa i. Det satt som en andra hud, precis som jag vill ha det. Vid varje vätskekontroll hällde jag dessutom en mugg vatten innanför och höll mig sval med den manövern. I skuggpartierna var det n

Så gör jag med, fast jag föredrar t-shirt så jag får lite blöt textil på axlarna. Den brandgula funktionströjan jag köpte på mässan fungerade utmärkt 🙂

Arrakk och Sylvia har båda rätt. Den evaporativa kylningen (avdunstning) är effektiv och funkar bra så länge som utsidan är blöt. Bomull är i det sammanhanget underskattat som material för löpare. Funktionsmaterial är OK så länge som de sitter tight på kr

Annica, på kvällen såg och kände jag att lite tyg på axlarna inte hade skadat. Aj vad bränd jag var! (#)

OK, då har mina upplevelser och antagande stämt även fysikaliskt! Därför väljer jag alltid bort fladdriga saker på kroppen.

Sylvia, jag förstår det! Jag kan se precis vart jag har haft kläder och inte så lite solfaktor hade inte skadat men den låg på hotellet och gjorde nytta... (#)

Jag körde med ett funktions linne från Craft, men upplevde att den blev som en stor fladdrande Wettex när den blev blöt... Nåt tips på ett linne som är svalt men inte blir 2 kg tungt när man häller vatten över det?