Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Även om man bortser från rena vinstersporter så tror jag vi spöar Jamaica i såväl kanot som simning, skytte, pingis och tennis samt golf. Tror det handlar om mest om traditioner och vilka sporter det satsas mest på i respektive land.

Det satsas å andra sidan ganska mycket pengar på fotboll och ishockey och underlaget är betydligt bättre, så det är väl inte så konstigt att vi får fram dugligare idrottare där...om tiotusentals ungdomar (typ som i high school i USA) tränade friidrott sku

Fanns under dopingens glada 80-90 tal även svenska dopade friidrottare, vi låg inte bättre till internationellt sett för det. Eftersom vi är en stor nation i höjdhopp finns det bevisligen en topp med elitspänst o bra kraft/kilo kvot.

Så det kan knappast

Frågan är ju om dom har varit rena?

@Anders

Håller med!

Som sagt alla VET att det är så.
Vi har gener för t ex fotboll och ishockey och ridning, men absolut inte för löpning ... Följaktligen är det så man satsar: Jag kan konstatera t ex att här i mitt bostadsområde har jag minst tre fotbollsplaner på fem minu

Tradition och mentala barriärer. Det tror jag är de stora förklaringarna.

Under några år var ju de mentala barriärerna raserade vad det gäller arenafriidrotten - när flera stora talanger kommer fram samtidigt (Klüft, Olsson, Kallur, Holm, Bergqvist, m fl

Skidor blir en lite knasig jämförelse eftersom det är en pryl- och marginalsport. Hur många promille jordens ungar får chansen att bli bra i skidor eller för all del hockey?

Visst tränar våra skidåkare mycket och det gör våra bästa långdistansare också m

Uppenbarligen hade Lisa Nordén kunnat bli riktigt bra på banlöpning, trots att hon började konditionsträning sent ... och det gäller nog några av skidlöparna också

Sent? Hon var ganska hyfsad redan 2004.