Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSyreupptagningsförmåga
You need to log in to create posts and topics.

Ja, men på gränsen till Småland så han går in på grönt kort (H)

K-E Ståhl sprang en del på bana också (alltså 3, 5, 10 000). Då såg man tydligt att jämfört med andra banlöpare var hans steg väldigt lågt och platt. Och han lyckades aldrig komma i nivå med Dan Glans o Anders Gärderud på sådana sträckor, det gick helt en

Mitt flacka steg och min påstådda uthållighet (folk hävdar att jag är uthållig, men jag är osäker för jag blir väldigt sliten av långpass på över 21 km) kanske är tecken på att jag borde satsa på maran istället för fem kilometer, men jag ska nog försöka e

Jag har ett ganska flackt löpsteg, men presterar inge vidare på vare sig långpass eller maran. Bäst går det på medeldistans. Så var myten om flackt löpsteg = bäst på långa sträckor knäckt... (H) (eller det kanske bara är mig det är fel på)

För två år sedan så var i princip allt dåligt med min teknik. Det enda som var rätt var väl att jag satte ner fötterna och lyfte dem med jämna mellanrum.

Och med "presterar på långpass" menar du hastigheten?
Många använder nog ett flackt löpsteg för att spara energi och orka springa långt överhuvudtaget.

Nja, tänkte mest på att jag blir trött och sliten av dem. Även om jag tar det lungt. Ett långpass är lika tufft som intervaller för mig. Fast dagen efter intervaller kan man köra hårt igen, bara det att man orkar lite mindre. Kör jag hårt dagen efter ett

Aha, tack för klargörande Markus

Under OS-maran i somras försökte jag studera östafrikanernas löpstil. De hade minsann ingen flack löpstil alls. Man kan säga att de visade mycket sula i varje steg.

Jag har själv laborerat med att ta lite högre knälyft och öka underbenets pendellängd re