Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej
Jag ska springa LL30 för första gången på lördag och skulle vilja ha lite initierad hjälp om taktiken. Ska jag springa så långt jag orkar och sen eventuellt behöva gå, eller ska jag från början köra ett schema med t.ex. 1 minuts gång per kilometer?

P

Kul att du ska springa LL.
Jag tänker såhär;
Första 15 är platt förutom en slakmota vid 10. Vid 16 kommer en lång nedförsbacke som åtföljs av upp-ner-upp-ner i dryga tre kilometer. Det är här de flesta bränner alltför mkt energi för att kunna ha en beha

Tack för utförligt svar. Låter som en bra taktik.

Är man lite trött är att gå i backarna en bra idé. Sett många som är trötta och "skuttar" långsamt uppför backarna och är helt slut när de kommer över krönet. Istället har andra gått om dem och haft bra med energi när man är på toppen och kan springa iväg

Håller i stort med Erik, bra sammanfattning

Första 6 km är inte alls platt, men eftersom man är fräsch tänker man inte så mycket på det. Upp-ner-upp-ner i dryga tre kilometer efter 16 km är verkligen nötande, så tipset att ta det lugnt där är väldigt br

Du har naturligtvis helt rätt Anders. Jag upplever den som platt (H)

Förra året fanns det en film på hela loppet på LL:s hemsida men den hittade jag inte nu. Men det finns det här: http://www.lidingoloppet.se/sv/Inspiration/Folj-Garderud-i-sparet/

Filmen låg åp Adidas hemsida, men inte längre tyvärr.

Nej jag tycker inte heller att de första 15 km är särskilt platt. Jag sparng loppet flera gånger på 80-talet och när jag sedan skulle springa det mer än 10 år senare hade jag intalat mig att de första 15 bara var en transportsträcka. Minnet hade sviktat.

Tycker det är lite spännande när hela sista fältet vid målet är en enda lång lerkana, och man på krampande och trötta ben ska försöka glida och halka sig den sista biten fram till målet 🙂