Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTaskig löpteknik
You need to log in to create posts and topics.

Jag har studerat min löpteknik lite grann. När jag sett mig själv i spegel i tex fönster, så ser jag att jag har rätt taskig hållning när jag springer. Framförallt har jag en ganska stor böjning i höften, lite åt hållet att man sitter bär man springer.

Core, är väl det jag närmast kommer att tänka på. Bra muskelkorsett runt midjan gör det lättare att hålla upp kroppen under löpningen.

Lina, du har analyserat helt rätt! Träna bålstyrka och kör löpskolningsövningar för att öva in att "få upp" höften.

När jag tränade friidrott körde vi ibland med band runt höften och ett släp (tror det var ett däck?) för att öva på att få fram höften. Mångsteg är bra också!

jo, jag har börjat med bålstabilitetsövningar, men har lite svårt att få kontinuitet i det, glömmer ofta bort, eller hinner inte med bålstabilitetsövningar i samband med löppasset.

Ska man tänka på något särskilt för att fixa tekniken när man springer? J

Intressannt. Anna, vad är mångsteg?

Lina, mångsteg är ett mellanting mellan "vanligt" löpsteg och "indianen" skulle man kunna säga.

Lina, du vinner ingeting på att prioritera bort bålstyrkan, tänk att mycket av din löpträning är "förgäves" om du ändå bara springer med taskig teknik. Dessutom riskerar du att dra på dig skador. Tror marginalnyttan är mycket högre med att lägga in bålsty

Jag tror att jag har jättemycket muskler på magen, under fettet finns grymma rutor. Ändå har jag fått höra av någon att jag springer lite sittande. Så för mig ger det nog mer med löpskolning, samt att tänka på att suga in naveln när jag springer och ett a

Väldigt vanligt med förkortare höftböjarmuskler (eller vad dom nu heter) hos löpare.