Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTeknik nerför
You need to log in to create posts and topics.

Hur ska man tänka när man springer nerför? Finns det några bra övningar för att förbättra tekniken?

Känner att det lätt blir att jag bara trippar neråt på hälarna och när jag verkligen försöker flyta på känns det okontrollerat. På asfalt är det inte rikt

Bara att våga. Snabba steg. Pröva där det inte är så brant först, och stå på!

Kolla in videon på den här sidan: http://beta.marathon.se/traning/szalkai-visar-backteknik-terranglopp

Blir det helfotsisättning eller framfotsisättning vid utförlöpor?

Ju brantare, desto mer häl.

Fotisättningen beror till viss del på utförsbackens lutning. Är det riktigt brant tror jag att de mest drivna tålöparna sätter i hälen först för att kunna bromsa. För är det riktigt brant är det svårt att bara gasa på. På samma sätt blir ofta tunga heel-s

Lars.
Jag misstänkte att det gällde att vara snabb. 😉

Du nämner flyt. Det ställer jag upp på till 100%. (t+)
Man testar och så - eureka.

Nerför känner jag att jag har myyycket att lära, jag är fortfarande alltför feg för att bara våga släppa på. Har dock tänkt lägga in lite mer backpass när jag fått lite mer ordning på benhinnorna och leta upp lite passande backar så jag börjar träna in te

Ett litet tillägg till det som är skrivet. I terräng så handlar det än mer om att slappna av och att se till att balansen sker med stöd av bålmuskulaturen. Många balanserar onödigt mycket med hjälp av benmusklerna och tappar fart samt att de sliter på mus

Övning ger färdighet