Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTeknik nerför
You need to log in to create posts and topics.

Om backen är riktigt brant, som en slalombana, borde man väl kunna ta sig ner väldigt snabbt, genom att sätta upp högsta fart, och springa med stora älgkliv för att kunna flyga lite också, om nu benen håller på oss äldre herrar 😉

Den metod jag använder är att undvika att bromsa genom att ha en följsamt löpsteg.
Sätta ned foten under sig så mjukt som möjligt. Foten ska inte slira, ingen inbromsning alls.
Farten och stegfrekvensen ökar hela backen ned tills benen kommit upp i maxfre

Men är det för brant under en längre sträcka - låt säga 8-10% - måste man ändå bromsa. Var i fjällen helt nyligen och det var klart intressant att bromsa i 3-3:30-tempo för en som sällan lr aldrig springer så fort annars 😉

angående gå på lina som tidigare nämndes, testa slacklines. breda platta band som man kan spänna upp och gå på, kostar runt 500 skulle jag gissa på. spänn upp vart du vill, bara att öva.

Så tittar man in två dagar senare och hittar massor med bra svar, gillar fb (t+)

Blir att testa och öva på när jag kommer hem från fjällvandringen 🙂

Det jag försöker tänka på i nedförsbackar är att inte luta bakåt med överkroppen för då blir det automatiskt att man kör ner hälarna hårt i backen och tappar fart. Försöker tänka på att istället få fram överkroppen för att kunna använda benen fullt ut, la

Springer man i fjällen eller alperna eller annorstädes där det på tävlingar ibland är rena berg-och-dalbanan och loppet är lite längre eller väldigt långt så lönar det sig i längden att smyga ned för det som man anser väl brant.

En lärdom jag varseblev

Kärt ämne. Ställde samma fråga förra året och svaren var många och lärorika:
http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=824037

Drog igång Lidingöloppsträningen idag. Nerförslöpningen var det som var svårast att få till. Hög frekvens hjälper helt klart. Jag tror att löpskolningsövningar med hög frekvens där man drar upp foten mot rumpan så snabbt man kan kan vara bra. Våga pendla

Igår fattade jag! Äntligen!

Jag bor bredvid en övertäckt gammal soptipp så det bli rätt mycket löpning i backe för min del, och nerför har varit ett elände. När den här tråden kom upp (tillsammans med det som skrivits tidigare) tog jag tag i nerförstekni