Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTeknik tips för backar!
You need to log in to create posts and topics.

Testat att både stå och sitta och kombinera detta i backar. Som sagt korta backar är inga problem, men när de blir längre har jag inte samma driv.
Tror varken att det hänger på min kondition eller styrka då jag tränar betydligt mer än medel. Har gjort kon

Ingen expert på spinning delen men jag har insett att spinning hänger ihop lika mycket med landsvägscykling som löpning gör.
Det är 2 helt olika grenar helt enkelt.

agron

Återigen, motivera varför?! Vilka spinning klasser har du testat? På min anläggning kör vi inte spinning, vi kör cykling. Jag håller själv i bla distans klasser som är mellan 90-280 min där jag har massor av cyklister och triatleter med på höst/vinter och

Läste i nåt nummer av Cykla (eller var det Vasalöparen?) att man får högre puls på spinning/trainer pga att det ofta blir för varmt och det var inte särskilt bra för träningseffekten.

Det kanske är det?

Är det gott om fläktar i lokalen?

Japp fläktsystemet är nytt, inte ens ett år. Och några kunder har till och med klagat på att det är för kallt.
Någon som jag pratade med hade en teori om att det är vibrationerna som gör att man snabbare blir trött i musklerna och på så sätt får mjölksyr

Man måste hålla balansen på cykel.
Spinningcyklarna (vilket jag antar att ni har) har inte frihjul.

Det stämmer bra Mattias! Är det anledningen till att jag får mjölksyra snabbare enligt dig eller anledningen till att landsväg & spinning inte går ihop?

Samma problem, är för svag helt enkelt.
Tog tag i det där jobbiga som heter backträning och efter ett par ggr känns själva träningsformen inte så tokig och här märkt små förbättringar ute på vägen då det börjar luta.
Så leta rätt på en "favobacke" och nöt

Men du måste inse att spinning och cykelträning är väldigt långt ifrån varandra.
Hade du lagt all din spinningtid på att köra ute så hade du varit bättre på att köra ute, med allt vad det innebär av variation.

Det enda som bör göras inomhus är testcykel

Mikael: Jag inser att backträning är det ända rätta. Bara att börja nöta helt enkelt.