Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonTeknikövningar simning
You need to log in to create posts and topics.

Bättre flyt -> bättre vattenläge -> mer ekonomiskt

Härligt att se att det finns fler som är nybörjare på detta med simning/triathlon. Jag har kommit så pass långt att jag klarar att crawla >1000m i bassäng. Detta tar 20-21 minuter i dagsläget. Jag har inga redskap och ingen tränare.
Ni som är lite mer ru

Jag känner igen mig i beskrivningen "bojsänke". Som utpräglad landkrabba är det en spärr att sticka ner huvudet i vattnet och köra på. Att sen få upp huvudet och andas känns just nu nästan överkurs :-). Är dock endast inne på min tredje vecka i min crawlk

Jag skrev flyt först, men tyckte det lät som ett dåligt skämt. 🙂

Fredrik, nej ditt upplägg verkar inte så bra.

Jag tror att du ska skippa de längre simningarna på träningen. Gissar att knappt orka hålla något högt tempo i 200? Risken är att du mest ligger och plaskar med sämre teknik och sämre träningseffekt som följd

Din vila är dessutom alldeles för lång!
Kör hårdare, men vila aldrig längre än 20 sek!

Vilken kanonbra diskussion!! (ska kolla in länkarna om övningar som ni tipsar om)

Själv går jag just nu en "crawlkurs för vuxna" som KSS i Katrineholm anordnar här på Sportcentrum. Vi är drygt 15 pers. som är med under 12 ggr. Vi har två instruktörer och

OK, Torbjörn!

Tack för dina synpunkter. Jag förstår inte vad du menar med att "öka farten, ex 1-4"?

Som en parentes kan jag nämna att när jag kör mina korta intervaller (2x6x50m) så startar jag varje simning 75s efter föregående startades. Alltså får ja

Fredrik, när jag läste ditt upplägg tänkte jag direkt skriva ner kommentarer men jag såg sen att Torbjörn hade skrivit precis det jag tänkte påpeka. Kortare sträckor och behålla teknik samt inte alls så mycket vila 🙂

När man kör 1-4 så kör man den förs

Fredrik!
Jag tror vi har olika definitioner på nybörjare. Jag har lyckats simma frisim 500 m en gång på över 12 min och det är jag himla nöjd med...

Bra med alla tips, nu gäller det bara att komma iväg och simma någon gång.
/Patrik