Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningtempofråga
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Jag försöker öka på mina långpass (ökar fem minuter i veckan), men är osäker på om jag kör för hårt? (tempomässigt)

Jag sprang Hässelbyloppet i höstas på 51 minuter.

När jag springer mina långpass (idag 13 km) hamnar jag på 5:20-5:30 fart men efte

Hej! Utan att kunna se din övriga träning så låter det som du har lite för högt tempo på långpasset relaterat till din tävlingsfart. Jag försöker hålla "pratfart" / behagligt tempo på merparten av långpassen och ha känslan "jag skulle kunna hålla på en st

Ja ta det mycket lugnare. Du kan redan nu utöka din pass till 20km+ om du saktar ner.
Som J-O säger, det ska vara behagligt från början till slut och när du kommer fram ska det kännas som du vill göra om det i morgon. Det finns ingen anledning att slita u

Verkar lite snabbt. Tittar du till exempel på Jack Daniels och VDOT så borde du ligga på 6:27 (Easy) men hans tempo på lite snabbare pass (Marathon) ligger du väl ganska nära (5:35). Tanken där är att ha en balans i träningen så att du inte kör för stor a

Tack för dessa länkar!

För 50:50 på milen:

Återhämtning: 7:12-6:41/k
Lätt: 6:41-6:12/k
Steady-State: 6:04-5:51/k

Farter för kvalitetspass
AT (~Marafart): 5:34-5:26/k
LT (~HMfart): 5:15-5:08/k
10k fart: 4:58-4:52/k
VO2Max: 4:43-4:41/k

Fartträning
300-600m: 4:30-4:20/k
100-300

@Micke, vilken referens använder du för hastigheterna?

Tack för alla tips!!

Bara en fråga till...

Om jag bestämmer mig för att hålla 6:30 tempo på nästa långpass. Ska jag då hålla 6:30 mer eller mindre konstant eller ska det med den naturliga variationen (underlag, backar mm) hamna på 6:30 när jag är i mål.

Vad är ditt mål?

Du sprang nog för dåligt på Hässelbyloppet.