Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningtempofråga
You need to log in to create posts and topics.

@Robert

Det är lite svårt att sätta en sådan där "allmän" regel. Det där med två minuter skulle nog fungera för elitlöpare som springer milen under 30min. Däremot ska man nog springa långsammare än man tror. För en 40min löpare skulle jag (utan att kolla

Fredrik: Nu är jag långt ifrån säker på detta men springer du för fort på långpassen så är det väl flera önskvärda effekter som uteblir eller blir små:

* Anpassningen till ökad fettförbränning blir inte lika bra
* Mitokondrietillväxt och kapillärtillväxt

Jag vänder mig bara emot den reflexmässiga rekommendationen om att springa väldigt långsamt på ett visst pass utan någon information om hur resten av träningen ser ut. Att inte ta hänsyn till den totala träningen eller vad målet är leder fel.

T.ex skidla

Huvudanledningen till att man skall springa långsamt brukar ju vara:

1) Man skall orka spring lång och överhuvud taget ge sig ut. För oerfarna är normalt detta den klart viktigaste anledningen. Bättra att springa 20 km långsamt än att bara orka 10 km. I

@Håkan

"Så länge man kör under tröskelgränsen finns det ju egentligen annars inget som säger att långsammare är bättre rent träningsmässigt. Förståss. Klart man blir bättre ju snabbare man spinger om man nu var en robot."

Jo, det finns studier som påvis

Är det bara jag som tycker att det kan finnas annat än vetenskap som kan spela roll? Jag har ingen som helst löpartradition, just nu känns det väldigt bra när jag tar mig ut, vilket jag just nu gör 4 dagar i veckan. Men när jag sticker ut, så sticker jag

Om du skadar dig så kan du fundera på det under rehabben.

Grundförutsättninen var ju en löpare som gjorde milen på ca 51 minuter och nu gör långpass på 13 km....

Kan känna att vi nu kom lite långt från förutsättningen för frågan. Även om jag inte har något emot sådana här studier. Denna stämde ju dock rätt dåli

Och det finns annan forskning som motsäger det. Man får nog fortfarande välja vad man tror på.

Edit: kom annat emellan, men det finns alltså liknande studier som direkt motsäger det Hadd påstod.

Sedan finns det sådana som Noakes som anser att studier på gnagare är irrelevanta för att utröna människans uthållighetsegenskaper.