Quote from Guest on 14 September 2010, 09:32Någon som har några bra tips på hur man förbereder sig inför ett terränglopp? Vad bör man ha på/med sig? Vad är viktigt att ha i tankarna? Hade tänkt träna med vanlig löpning inför det, räcker det?
Någon som har några bra tips på hur man förbereder sig inför ett terränglopp? Vad bör man ha på/med sig? Vad är viktigt att ha i tankarna? Hade tänkt träna med vanlig löpning inför det, räcker det?
Quote from Funbeat user on 14 September 2010, 09:42När du säger terränglöpning, vad menar du? Små skogsstgar, kuperad grusgång eller ljung upp till låren...
När du säger terränglöpning, vad menar du? Små skogsstgar, kuperad grusgång eller ljung upp till låren...
Quote from Funbeat user on 14 September 2010, 10:07Eh... Typ såhär:
http://xcrace.lok.se/?page_id=48
😀
Eh... Typ såhär:
http://xcrace.lok.se/?page_id=48
😀
Quote from Funbeat user on 14 September 2010, 10:09Det man tränar blir man bra på.
Hur ser miljön ut på loppet, leta rätt på likndande och spring där, rätt snart ser man vad man behöver för utrustning.
Som sagt, terräng lopp kan variera i underlag, från Lidingös tillrättalagda stigar med vitmålade rötter
Det man tränar blir man bra på.
Hur ser miljön ut på loppet, leta rätt på likndande och spring där, rätt snart ser man vad man behöver för utrustning.
Som sagt, terräng lopp kan variera i underlag, från Lidingös tillrättalagda stigar med vitmålade rötter
Quote from Funbeat user on 14 September 2010, 10:20Bennu, ja det är bara att börja springa i skogen. Det är mycket teknik att få ett bra löpsteg för obanat. Hitta ett par skor med så lite dämpning som möjligt, så vrickar du inte fötterna lika lätt.
Bennu, ja det är bara att börja springa i skogen. Det är mycket teknik att få ett bra löpsteg för obanat. Hitta ett par skor med så lite dämpning som möjligt, så vrickar du inte fötterna lika lätt.
Quote from Funbeat user on 14 September 2010, 10:23När du lärt dig springa (dvs. har en tillräcklig kondition för att kunna springa bra öht.), så återstår fortfarande att lära sig vara stadig på fötterna ute i terrängen/naturen. Det är inget man finner säkerhet i på bara några månader. Trots att jag är up
När du lärt dig springa (dvs. har en tillräcklig kondition för att kunna springa bra öht.), så återstår fortfarande att lära sig vara stadig på fötterna ute i terrängen/naturen. Det är inget man finner säkerhet i på bara några månader. Trots att jag är up
Quote from Funbeat user on 14 September 2010, 10:39Jag förstår inte varför man först ska "lära sig springa", för att sedan lära sig springa i skogen. Min erfarenhet är att det är väldigt olika att springa på löpband, på vägar eller i skogen.
Om du är osäker på att springa i skogen, gå ut och gå i den! Bö
Jag förstår inte varför man först ska "lära sig springa", för att sedan lära sig springa i skogen. Min erfarenhet är att det är väldigt olika att springa på löpband, på vägar eller i skogen.
Om du är osäker på att springa i skogen, gå ut och gå i den! Bö
Quote from Funbeat user on 14 September 2010, 10:40Ok. Tack för era svar! Jag tyckte att det verkade kul och ville prova på för att se om det kan vara något jag vill fortsätta med i framtiden, men samtidigt vill jag inte komma dit helt oförberedd. Jag antar att jag kommer att få svar på alla mina frågor n
Ok. Tack för era svar! Jag tyckte att det verkade kul och ville prova på för att se om det kan vara något jag vill fortsätta med i framtiden, men samtidigt vill jag inte komma dit helt oförberedd. Jag antar att jag kommer att få svar på alla mina frågor n
Quote from Funbeat user on 14 September 2010, 10:44Tänk på att ha täckande klädsel, iallafall på benen, det är ingen angenäm upplevelse att springa genom snår eller brännässlor för den delen i vanliga shorts. Sedan är det bara att ösa på:-)
Tänk på att ha täckande klädsel, iallafall på benen, det är ingen angenäm upplevelse att springa genom snår eller brännässlor för den delen i vanliga shorts. Sedan är det bara att ösa på:-)
Quote from Funbeat user on 14 September 2010, 10:55Vidare finns en mental aspekt i terränglöpning som är ganska tuff.
Det ÄR jobbigt att springa i terräng och oregelbundenheten gör det svårt att finna en rytm. Efter en brant backe kan man komma runt en sväng och springa rakt in i - en ny backe!Alla täv
Vidare finns en mental aspekt i terränglöpning som är ganska tuff.
Det ÄR jobbigt att springa i terräng och oregelbundenheten gör det svårt att finna en rytm. Efter en brant backe kan man komma runt en sväng och springa rakt in i - en ny backe!
Alla täv