Quote from Guest on 22 November 2010, 10:32Jag vet att det är lite fånigt men vi är väl alla tävlingsmänniskor här inne, mer eller mindre.
Nu ska jag göra ett vo2max test och laktattest och jag blir ju lite nyfiken vad man förvänta sej.
Vill ju ha nån att jämföra mej med...knäppt?Läste om lite
Jag vet att det är lite fånigt men vi är väl alla tävlingsmänniskor här inne, mer eller mindre.
Nu ska jag göra ett vo2max test och laktattest och jag blir ju lite nyfiken vad man förvänta sej.
Vill ju ha nån att jämföra mej med...knäppt?
Läste om lite
Quote from Elias Engqvist on 22 November 2010, 10:42Kolla lite här: http://piratfarsan.blogspot.com/2009/10/coopertest-vo2max-tabeller.html
Kolla lite här: http://piratfarsan.blogspot.com/2009/10/coopertest-vo2max-tabeller.html
Quote from Funbeat user on 22 November 2010, 14:04Någon har sagt att man ska ligga över 90 för att komma på pallen på en världskupp tävling på längdskidor. Ser ut att vara rimliga siffror för fotbollsspelare, som en bra motionär.
Mjölksyra gränser är personliga.kolla denna video för att se hur ett test
Någon har sagt att man ska ligga över 90 för att komma på pallen på en världskupp tävling på längdskidor. Ser ut att vara rimliga siffror för fotbollsspelare, som en bra motionär.
Mjölksyra gränser är personliga.
kolla denna video för att se hur ett test
Quote from Funbeat user on 23 November 2010, 08:13Hejsan,
jag anmälde mig till VO2 test för ett par veckor sedan.
Det visade sig att utrustningen är ivägskickad på kalibrering,men på torsdag kommer jag att göra ett laktat och maxpuls test.🙂
Det ska bli kul att veta var mina zoner finns utan att gis
Hejsan,
jag anmälde mig till VO2 test för ett par veckor sedan.
Det visade sig att utrustningen är ivägskickad på kalibrering,men på torsdag kommer jag att göra ett laktat och maxpuls test.
🙂
Det ska bli kul att veta var mina zoner finns utan att gis
Quote from Funbeat user on 23 November 2010, 15:55Jag testade på 49 i somras.
Det kan du piska!
Jag testade på 49 i somras.
Det kan du piska!
Quote from Funbeat user on 23 November 2010, 17:05En liten referens möjligen i mitt resultat. Ses på http://www.funbeat.se/blogs/show.aspx?Blogid=51385
Med det sprang jag Bore Cup Dt1 i Östhammar (ca 9,7km) i december 2009 på 34:05:) Inte riktigt i samma form idag, men det kommer!
Edit: Tävlingen gick
En liten referens möjligen i mitt resultat. Ses på http://www.funbeat.se/blogs/show.aspx?Blogid=51385
Med det sprang jag Bore Cup Dt1 i Östhammar (ca 9,7km) i december 2009 på 34:05:) Inte riktigt i samma form idag, men det kommer!
Edit: Tävlingen gick
Quote from Funbeat user on 23 November 2010, 18:48Sprang 10 km. stadslopp på 34.54 med 67 i testvärde
Sprang 10 km. stadslopp på 34.54 med 67 i testvärde
Quote from Funbeat user on 23 November 2010, 20:40Vad kostar ett test, och testas det alltid som på filmen?
Vad är det man testar när man springer och andas i ett munstycke?
Vad kostar ett test, och testas det alltid som på filmen?
Vad är det man testar när man springer och andas i ett munstycke?
Quote from Funbeat user on 24 November 2010, 08:15Maxtest i våras: 53 ml*kg/min
Submax test i höst: 58 ml*kg/minLaktatnivå 4 ml vid 170 i puls efter 60 min. 170 för mig = Ca 80% av max HR
Älskar också tester, men tror/vet att man ska ta Submax med en nypa(skopa?) salt!
Maxtest i våras: 53 ml*kg/min
Submax test i höst: 58 ml*kg/min
Laktatnivå 4 ml vid 170 i puls efter 60 min. 170 för mig = Ca 80% av max HR
Älskar också tester, men tror/vet att man ska ta Submax med en nypa(skopa?) salt!
Quote from Funbeat user on 24 November 2010, 08:17Mathias: Man testar hur mycket syre kroppen kan ta upp av det du andas in.. alltså registreras syre och koldioxid. Det är ju inte hos en frisk person lungorna som begränsar VO2max utan hur mycket kroppen kan använda sig av det man andas in... typ kapillär
Mathias: Man testar hur mycket syre kroppen kan ta upp av det du andas in.. alltså registreras syre och koldioxid. Det är ju inte hos en frisk person lungorna som begränsar VO2max utan hur mycket kroppen kan använda sig av det man andas in... typ kapillär