Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTestresultat
You need to log in to create posts and topics.

Maria,

Du har rätt, jag testar alltid MYCKET sämre vid submax test än vid ett maxtest. Vet inte varför det är så, kanske för att jag har ganska hög maxpuls.

Håller helt med M&S m.fl.: Testade submaximalt och fick 66 ml/kg*minut vilket är JÄTTEHÖGT. Får ändå FETT med stryk av flera i denna tråd med markant lägre testvärden.

Dessa tester kan vara bra för att kolla sin egen utveckling över tiden men då bara jäm

Submax test = test på submaximal belstning, man kan mycket väl mäta syreupptaget i en mask och få fram ml/kg/min på ex. 50-100-150 watt.

Indirekt test av maximal syreupptagning / "konditionstest" = t.ex. Åstrands cykeltest, Coopertest, osv...

En sak som jag skulle vilja mäta i samband med ett VO2max-test vore ekonomi, alltså ml syre/kg/km. Detta värde ska tydligen inte ändra sig så speciellt mycket med ändrad hastighet. Tex ska Zersenay Tadese ha det lägsta uppmätta värdet på 150ml/kg/km(både

Så var det klart och det var KUL!

Om man nu tycker det är kul att köra till maxpuls 😉

Mitt resultat blev 63.2ml/kg/min

Men jag har fortfarande inte sprungit milen under 40min...

Jag fick rådet att öka min tid i motionsspåret, som det är nu springer j

Det klarar du. Jag har sprungit under 40 en gång på Göteborgs Sylvesterlopp för en massa år sedan. Jag var cyklist och hade nog hyfsat testvärde men kass löpsteg.

Var gjorde du testet någonstans & vad kostade det?

På Djurgården i Stockholm.

Bra service, bra genomgång.
Bra helt enkelt!

Från träning och hälsa till elitnivå

Jag gjorde detta test:
4. Dubbeltest dvs laktat/tröskeltest och maxtest (Vo2 max med Jaeger) i kombination med uttagning av pulszoner för tränin

Samma pris som på Bosön då, mer eller mindre.
http://iof4.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=4737

Kul, jag ska också dit om ett par veckor!