Quote from Guest on 13 August 2008, 22:47Jag har ett litet problem, det är att jag kommer in i andningen alldeles försent (typ efter 5-6km). Oftast springer jag sträckor på 12 km men alternerar med längre turer på mountainbike och löprunder på 15- 20 km.
Försöker springa ganska ofta ca 3-4 ggr i
Jag har ett litet problem, det är att jag kommer in i andningen alldeles försent (typ efter 5-6km). Oftast springer jag sträckor på 12 km men alternerar med längre turer på mountainbike och löprunder på 15- 20 km.
Försöker springa ganska ofta ca 3-4 ggr i
Quote from Funbeat user on 13 August 2008, 22:57Uppvärmning några km innan kanske?
Uppvärmning några km innan kanske?
Quote from Funbeat user on 14 August 2008, 07:48Jag tycker det hjälper med några rejäla fartökningar i slutet av uppvärmningen för att få upp pulsen.
Jag tycker det hjälper med några rejäla fartökningar i slutet av uppvärmningen för att få upp pulsen.
Quote from Funbeat user on 14 August 2008, 08:02100 meter frisim räcker för vissa.
100 meter frisim räcker för vissa.
Quote from Funbeat user on 15 August 2008, 08:34hmm jag brukar normalt ta en ca 5 min lugn jogg som uppvärmning men tycker ändå att det är svårt att komma in i andningen. Tror att jag var mer ute efter ngn övning som gör att man blir bättre på att komma in i "2:a andningen" snabbare.
hmm jag brukar normalt ta en ca 5 min lugn jogg som uppvärmning men tycker ändå att det är svårt att komma in i andningen. Tror att jag var mer ute efter ngn övning som gör att man blir bättre på att komma in i "2:a andningen" snabbare.
Quote from Funbeat user on 15 August 2008, 08:40Jag kommer oftast inte in i andra andningen förrän efter 20-30 minuter, så är det bara och det har jag börjat lära mig att acceptera. Alltså lägger jag upp löppassen efter det också, t ex 20 minuters uppvärmning + andningspaus och stretch + träningspasset
Jag kommer oftast inte in i andra andningen förrän efter 20-30 minuter, så är det bara och det har jag börjat lära mig att acceptera. Alltså lägger jag upp löppassen efter det också, t ex 20 minuters uppvärmning + andningspaus och stretch + träningspasset
Quote from Funbeat user on 15 August 2008, 08:48Jag undrar om vi inte pratar lite om olika saker. För mej är att "komma in i andningen" och "komma in i 2:a andningen" två olika saker. Att komma in i andningen för mej är att få upp pulsen, att känna att motorn har tänt till sas så att jag är klar för at
Jag undrar om vi inte pratar lite om olika saker. För mej är att "komma in i andningen" och "komma in i 2:a andningen" två olika saker. Att komma in i andningen för mej är att få upp pulsen, att känna att motorn har tänt till sas så att jag är klar för at
Quote from Funbeat user on 15 August 2008, 09:00Ah, jo det kan du ha en poäng i. Ska nog skilja dem åt.
Jag menar förståss "komma in i andningen", alltså prcis som du så bra uttryckte det "att motorn har tänt". Exakt den känslan jag letar efter när jag värmer upp, och det kan ta uppåt en halvtimma inn
Ah, jo det kan du ha en poäng i. Ska nog skilja dem åt.
Jag menar förståss "komma in i andningen", alltså prcis som du så bra uttryckte det "att motorn har tänt". Exakt den känslan jag letar efter när jag värmer upp, och det kan ta uppåt en halvtimma inn
Quote from Funbeat user on 15 August 2008, 09:07Precis så menar jag alltså. Fast det är min definition - ville bara förtydliga vad jag pratade om längre upp i tråden. Och alla sätt är bra utom dom dåliga! 🙂
Anledningen till att jag inte vill harva i upp mot en halvtimme när jag ska springa intervall
Precis så menar jag alltså. Fast det är min definition - ville bara förtydliga vad jag pratade om längre upp i tråden. Och alla sätt är bra utom dom dåliga! 🙂
Anledningen till att jag inte vill harva i upp mot en halvtimme när jag ska springa intervall
Quote from Funbeat user on 15 August 2008, 09:09Håller helt med Fia-Lotta. "Andra andningen" ser jag mer som ett mentalt tillstånd snarare än ett fysiskt.
På distanspass behöver man ju inte alls bry sig om det här, men om man ska springa fartpass eller tävla brukar det funka att jogga några kilometer,
Håller helt med Fia-Lotta. "Andra andningen" ser jag mer som ett mentalt tillstånd snarare än ett fysiskt.
På distanspass behöver man ju inte alls bry sig om det här, men om man ska springa fartpass eller tävla brukar det funka att jogga några kilometer,