Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Tjena,

Nu är det en månad kvar till jag skall springa mitt första Ultra 7,5 (fjäll). Det går i Norge och kommer att innebära löpning både på grus, stigar, berg, uppför, nerför etc. Ni fattar. Jobbigt, helt enkelt. Men förmodligen väldigt vackert och und

På min första ultra gjorde jag följande fel:

Jag gick ut i marathontempo. Det höll jättebra i precis fyra mil.

Jag missbedömde vätskebehovet (det var varmt) och krampade rejält de sista två milen.

Norge har lärt mig:

Om man skall ta dricksvatten frå

Såhär sista månaden kan det ju vara en bra idé att springa alla pass med full packning. En marathondistans (i sjumilatempo) med ryggsäck nu i helgen skulle nog sitta bra.

Väldigt bra tips. Tack så jättemycket.

Jag kör alla pass med ryggan på redan nu. Känns bra. Skall försöka få till ett riktigt långpass i helgen. Vilket tempo tycker du är ett bra tempo för en sjumilare? Nu när jag tränar kuperat i skogen så ligger jag på

Rätt tempo för distansen måste du hitta själv. Alla har olika uthållighetsprofil. På tävlingen behöver du känna dig hyfsat fräsch halvvägs, och inte ha sprungit slut på kroppens energireserver (fyll på kontinuerligt).

Och jag upprepar: stanna aldrig mitt

Om du nu ser det här som ditt först och inte sista ultra, varför inte ha fokus på att njuta istället för kilometertid och sluttid. Du kommer inte att få en optimal tid på det här loppet, men det är en härlig känsla att springa i mål med kraft i stegen ist

Hejsan och tack för tipsen.

Jag har som sagt ingen ambition att göra någon speciell tid, jag vill bara njuta och springa mitt lopp (och klara mig runt). Men utan erfarenhet så är det bra att bli knuffad lite i rätt riktning i alla fall. Det är ju dumt at

Gå i de flesta backarna, du behöver energin till annat än backlöpning.
Försök att njuta av naturen & upplevelsen .

Några erfarenheter även om jag inte sprungit just i fjäll.

Ta med varma kläder och regnskydd. Kan vara bra med både mössa och vantar. När det blir kallt så är det skönt att lägga till / ta bort tills det stämmer med värmen. Träna gärna att "byta om" i fa

När jag sprang TEC 50miles (ca 80km) nu i april så kom jag fram till två saker:

Jag öppnade i 5.15-5.30 tempo och låg på topp 5 placering de första varven och den banan är inte lik fjällterräng så tror nog att 5-6min i fjällmilö är lite för snabbt att s