Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTips och råd sökes!
You need to log in to create posts and topics.

Tack för alla svar! =)
Jag har ju på ett sätt bytat underlag då jag tidigare sprungit på snö och lera då varit sämre väder och nu när det blivit torrt och fint så har ju de grusvägar jag oftast springer på blivit stenhårt packade.

Jag har även försökt at

Peter Nilsson:
Jag har nu läst igenom den länk du skickade, inte riktigt allt då det var
mycket information att ta in, men i alla fall de första avsnitten.
Väldigt intressant läsning!

JC: Om dina problem har med ditt löpsteg att göra kan du se det så här: Den löpteknink Torger m.fl. föreslår leder till kanske 20-30% fler steg men kanske 50% mindre belastning per steg. Samt bättre löpekonomi. Detta oavsett vad du har på fötterna (eller

Jag vet inte vart du bor, men har du skriver att du sprungit på snö (och lera). Jag upplever löpningen under vintern (=snöunderlag) som väldigt skonsam. Mitt råd innan du kostar på dig ytterligare dyra skor är att minska ner träningen något och se om det

Att du har gått från mjukt underlag till hårt påverkar definitivt belastningen för benhinnorna. Likaså att gå i löparskor, vilket innebär att benhinnorna måste bromsa mycket i steget, leder till ytterligare påfrestning.

Så, innan du springer iväg för att

Tack för alla svar! =)
Jag ska införskaffa mig ordentliga promenadskor som jag har till jobbet och vila lite mer emellan passen tills jag vant mig mer vid det hårda underlaget och varva med att springa lite mer i skogen.
Så får vi se om det blir bättre. :

Torbjörn.
Får man ont i benhinnorna om man använder löparskor?

Moderna löparskor har jag använt även till vardags sedan de kom ut på 80-talet.
Min mor fick jag 75 år gammal att börja med löparskor. Hon fick mindre ont lite överallt i kroppen.

Jag ha

K-G, tänkte precis detsamma. Av alla de skor man använder ( i synnerhet som tjej) torde väl löpskor vara de mest skonsamma.

Man får ont i benhinnorna om man har ett steg då man bromsar foten från hälnedsättning till dess framfoten rör marken. Springer man exempelvis med tunga skor på hårt underlag (extremen är att springa i kängor på asfalt) blir effekten större, eftersom det

En annan konstighet Torbjörn är ju att sätter jag ner hälarna först så rullar jag mjukt fram och lämnar marken på framfoten.

Sätter jag i framfoten först så blir det för mig en icke önskad bromseffekt såvida jag ej kutar sub 3 min/km.

Vi är tydligen vä