Quote from Guest on 19 January 2011, 23:10Jag kör Marathons halvmaraprogram på 1:45. I programmet ingår backträning med följande beskrivning
Uppvärmning 2,5km 15 min
Backlöpning 3km 20 min
Nedvarvning 2 km 12 min
7,5 km
06:16 min/km
9,57 km/hJag har sökt på Marathon.se efter en förklaring om
Jag kör Marathons halvmaraprogram på 1:45. I programmet ingår backträning med följande beskrivning
Uppvärmning 2,5km 15 min
Backlöpning 3km 20 min
Nedvarvning 2 km 12 min
7,5 km
06:16 min/km
9,57 km/h
Jag har sökt på Marathon.se efter en förklaring om
Quote from Elias Engqvist on 19 January 2011, 23:20Allt mellan 3 och 9% är lämpligt men börja försiktigt och känn dig fram. Man höjer pulsen rätt snabbt vi hög lutning!
Allt mellan 3 och 9% är lämpligt men börja försiktigt och känn dig fram. Man höjer pulsen rätt snabbt vi hög lutning!
Quote from Funbeat user on 19 January 2011, 23:23Eftersom det är tre km så utgår jag från att "lång backe" avses. Klipper in beskrivningen från marathon.se:s träningsprogram för Stockholm Marathon:
Backlöpning, lång backe – Här springer du en backe som tar mellan dryga 60 sekunder och 4 minuter. Backen
Eftersom det är tre km så utgår jag från att "lång backe" avses. Klipper in beskrivningen från marathon.se:s träningsprogram för Stockholm Marathon:
Backlöpning, lång backe – Här springer du en backe som tar mellan dryga 60 sekunder och 4 minuter. Backen
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 02:42Ett alternativ är att för backlöpningssegmentet hitta en slinga som innehåller en eller ett par lång(a) backe(ar) och springa den slingan 3-7 gånger.
Ett alternativ är att för backlöpningssegmentet hitta en slinga som innehåller en eller ett par lång(a) backe(ar) och springa den slingan 3-7 gånger.
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 08:09Jag har två olika koncept när det gäller backträning. Den ena, och det enklaste, är att springa sin vanliga runda. När man sedan kommer till en backe så drar man på lite och ser till att man klarar av backen på ett "stilrent" sätt. Inte slita och se ut so
Jag har två olika koncept när det gäller backträning. Den ena, och det enklaste, är att springa sin vanliga runda. När man sedan kommer till en backe så drar man på lite och ser till att man klarar av backen på ett "stilrent" sätt. Inte slita och se ut so
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 08:11Lite OT enligt frågeställningen men Lydiards backstyrka är super, kan med fördel läggas in under en kortare men brantare del av backen.
http://www.lydiardfoundation.org/training/hilltrainingdvd.aspx
Lite OT enligt frågeställningen men Lydiards backstyrka är super, kan med fördel läggas in under en kortare men brantare del av backen.
http://www.lydiardfoundation.org/training/hilltrainingdvd.aspx
Quote from Elias Engqvist on 20 January 2011, 09:17"Orkar man inte fler än 2 st så börjar man med 2 st." - håller inte med!
Orkar man inte fler än 2 är det bättre att välja en mindre brant backe och/eller köra långsammare. Blir det bara 2 så är det ju nästan ingen träning alls! Minst 5-6 repetitioner bör
"Orkar man inte fler än 2 st så börjar man med 2 st." - håller inte med!
Orkar man inte fler än 2 är det bättre att välja en mindre brant backe och/eller köra långsammare. Blir det bara 2 så är det ju nästan ingen träning alls! Minst 5-6 repetitioner bör
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 12:03Tack så mycket för era förslag & synpunkter (t+)
Min bild av backträning har varit traditionell kuperat spår alt. ett backpass med uppvärmning och sedan 5-6 pass i en backe. Nu var jag fundersam på om 20 min på löpband i en konstant lång backe hade något
Tack så mycket för era förslag & synpunkter (t+)
Min bild av backträning har varit traditionell kuperat spår alt. ett backpass med uppvärmning och sedan 5-6 pass i en backe. Nu var jag fundersam på om 20 min på löpband i en konstant lång backe hade något
Quote from Catharina Brattlin on 20 January 2011, 18:41Harald, jag kör två olika varianter av backintervaller.
När vädret tillåter, dvs vår, sommar och höst har jag en runda med fem olika backar i. Både långa (350-400 m) och inte så branta och korta (150 m) men riktigt klättrande. Efter ca 20 min uppvärmning
Harald, jag kör två olika varianter av backintervaller.
När vädret tillåter, dvs vår, sommar och höst har jag en runda med fem olika backar i. Både långa (350-400 m) och inte så branta och korta (150 m) men riktigt klättrande. Efter ca 20 min uppvärmning
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 19:07Något som jag inte tror nämnts tidigare i tråden är att köra "sprintbacke", alltså ca 10s nästan fullt ös (95%?). Sedan full återhämtning på det (2-3min?). Börja med ett par upprepningar och utöka med tiden.
Jag tycker att detta pass känns väldigt bra d
Något som jag inte tror nämnts tidigare i tråden är att köra "sprintbacke", alltså ca 10s nästan fullt ös (95%?). Sedan full återhämtning på det (2-3min?). Börja med ett par upprepningar och utöka med tiden.
Jag tycker att detta pass känns väldigt bra d