Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTips på backträning tack
You need to log in to create posts and topics.

I göteborg:

Jag kan varmt rekommendera Slottsskogen. En stor park med stor variation!

Backar:
- cirka 500 m
- cirka 400 m, sedan 400 meter nedåt ungefär lika brant.
- knappt 100 m väldigt bra, plant några m, knappt 100 m lika brant

Slottsskogen är fa

Tack snälla 😀

Helt otroligt va det funkar bra med snabba och bra svar/idéer.

Jag skall prova att lära mig ur man ställer in löpbandet med programmen i helgen. Till våren blir det till att skapa en rundbana typ ditt upplägg Sylvia.

Jag är lite rädd fö

Problemet med alltför ambitiös backträning kan vara just såna saker som hälsenor, höftböjarmuskler och andra känsliga delar 🙁

Samma klubb, vi två 😉

Det kan jag hålla med om. En grym skidbacke x 10 ett par veckor innan varvet ifjol satte spiken i (under) foten på mig och PF:en blev sen en smärtsam följeslagare från att ha varit hanterbar. Så visst ska man backträna lika mycket med huvudet som med bene

Jag fick min första känning av plantar fasciiten när jag just sprang för mig lite väl överambitiös backträning på löpband. Nu var det kanske inte det som var den direkta orsaken, men jag är i alla fall försiktig numera och tokkör inte lång-/brant-backe på

Tack för era synpunkter.

Stärker mig i min uppfattning. Funderade lite om jag höll på att fega ur mha latmasken men jag är ju efter omständigheterna ganska hel just nu och det vore så himla kul om jag kan hålla mig så under våren.

@Fia-Lotta

"...flera

Höjdmeter?

Men tack Sylvia och Kristina för varningarna. Väldigt lätt att bli överambitiös.

Harald - om du har problem med hälsenor/vadmuskler kan du hoppa över backträningen också och satsa på övningar som stärker vad- och fotmuskulaturen på ett lite mer kontrollerat sätt.

Ja Harald. När huvudet är dumt får kroppen lida.... (#)

Christer

Jag kör styrketräning inriktad på vad- & fotmuskulatur tack.

Kommer att starta upp lite backträning så sakta med typ 200-meterslöpningar i rimligt tempo i "lagom snäll" backe 5-6 ggr och gå/jogga ned för att komma igång med det i en snäll form.