Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Är ute efter en bra pulsklocka som HELA TIDEN visar vilken hastighet man springer i. Har bl a funderat på Garmin Forerunner 305, men är osäker på om man kan se sin hastighet medan man springer eller om den endast visar denna i efterhand. Kan någon ge bra

Hastigheten syns hela tiden.

Alla med GPS eller? Något förslag på en bra modell?

Har ingen specifik klocka att rekommendera, men en generell synpunkt. Är du ute efter så pålitlig info om din momentana hastighet så skall du helst använda en klocka med fotpod istället för GPS.

GPS:ens styrka är dess stabilitet vid längre tidsintervall

Jag har en Garmin FR60 med footpod. Visar hastigheten hela tiden. Sen får man sträcka, snitthastigheter, stegfrekvens och puls om man använder sitt pulsband. Fullt tillräckligt för min del. Footpoden är också mkt liten o nätt.

Hastigheten i en GPS mäts dock inte genom att man tar två mätpunkter, räknar ut sträckan och delar med tiden. GPS:en mäter hastigheten genom skillnaden i positioneringsignalerna. Därför är det mindre fel i hastigheten än i absoluta positionen.

Vad gälle

Jag tolkade Eva-Maries inlägg som att hon var intresserad av verklig realtid, dvs att köra utan filter och få hastigheten nästan steg för steg, men jag kan ha tolkat fel där. Och då går det att använda filtren som Magnus tipsar om.

Om man inte kör filtr

Min Garmin Forerunner 110 visar hastigheten (eller tempo om man så vill) ackumulerat över det "varv" man springer på, som per default är 1 km, men kan ställas mellan 500 meter och upp till flera kilometer, minns inte exakt.

Funkar finfint!

Garmin 310XT

POLAR har fina prylar.